Jump to content
MAINOS

Keskuslaskimokateterin puhdistuksesta


Romiri

Recommended Posts

Heippa!

Kun puhdistaa keskuslaskimokateteria, niin miten teitä on ohjeistettu turvalenkkien kanssa? Aina sanotaan, että juuren päästä alle sentin päässä oleva teippi on tärkein ja joku teippi pitää olla aina kiinni. Mutta miten puhdistat juuren alta, jos tämä juuren lähin teippi on vielä kiinni? Itse olen tehnyt alkoholitaitoksesta nyssäkän, pitänyt sillä juuren päältä kiinni, irrottanut teipin (eli ei mitään teippiä kiinni) ja puhdistanut alta ja sitten laittanut uuden teipin. Toinen vaihtoehto on varmaan aloittaa tekemään lenkkiä ja laittaa uusi turvateippi lenkkiin ja irroittaa vasta sitten juuren lähellä oleva? Vai onko muita ehdotuksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kaikissa yksiköissä ei tuollaista "turvalenkkiohjetta" ole. CVK on aina ommeltu ja pistopaikan päällä on aina läpinäkyvä / läpinäkymätön suojakavlo. Mikään teippi tai ommelkaan ei pidä katetria paikallaan, jos siihen tulee riittävästi vetoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole koskaan nähnytkään turvalenkkiä CVK:ssa. Sehän on tosiaan ommeltu kiinni, niin ei se mihinkään irtoa puhdistuksen aikana.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain syystä tällä puhelimella on nyt hyvin vaikea saada vastauksia lähetettyä mutta jos kyseessä on turvalenkillinen tuore katetri niin sen puhdistus on tottakai tarkempaa niin mites sitten ne lenkit?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edelleen se on ommeltu. Jos yksikön ohje on tehdä jotain lenkkejä, tee ne.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa!

Kun puhdistaa keskuslaskimokateteria, niin miten teitä on ohjeistettu turvalenkkien kanssa? Aina sanotaan, että juuren päästä alle sentin päässä oleva teippi on tärkein ja joku teippi pitää olla aina kiinni. Mutta miten puhdistat juuren alta, jos tämä juuren lähin teippi on vielä kiinni? Itse olen tehnyt alkoholitaitoksesta nyssäkän, pitänyt sillä juuren päältä kiinni, irrottanut teipin (eli ei mitään teippiä kiinni) ja puhdistanut alta ja sitten laittanut uuden teipin. Toinen vaihtoehto on varmaan aloittaa tekemään lenkkiä ja laittaa uusi turvateippi lenkkiin ja irroittaa vasta sitten juuren lähellä oleva? Vai onko muita ehdotuksia?

Minäkin olen nähnyt vain ompeleella kiinni olevia CVK:ta, joten mistään turvalenkeistä en tiedä. Ettet nyt puhu PICC-katetreista, niitähän ei ole ommeltu kiinni? Jos tuntuu hankalalta selvitä yksin tuollaisen turvalenkki/teippisysteemin kanssa, niin voithan pyytää toista hoitajaa apuun kun puhdistat katetrin juurta. Aina kannattaa myös kysyä neuvoa kollegalta, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan ;)

"Tender Loving Care"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on nyt laitettu ensimmäistä kertaa keskuslaskimokatetri Secura Cath nimisellä kiinnityksellä. Eli siinä ei ole sitten ompeleita, vaan ihon alla pieni metalliankkuri. On se ainakin paikallaan pysynyt, itse en ole sitä puhdistanut,  mutta senkin pitäisi olla helpompaa. Youtubesta löytyy videoita hoitamisesta ja poistamisesta.

 

Onko muilla kokemuksia elävästä elämästä ko vehkeestä?

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Meillä on nyt laitettu ensimmäistä kertaa keskuslaskimokatetri Secura Cath nimisellä kiinnityksellä. Eli siinä ei ole sitten ompeleita, vaan ihon alla pieni metalliankkuri. On se ainakin paikallaan pysynyt, itse en ole sitä puhdistanut,  mutta senkin pitäisi olla helpompaa. Youtubesta löytyy videoita hoitamisesta ja poistamisesta.

 

Onko muilla kokemuksia elävästä elämästä ko vehkeestä?

 

meille tuli koekäyttöön secura catheja. koekäyttöinto loppui kuin järjestään irtoilivat. syytä voi toki pohtia, että onko vika asentajassa tahi liian mobilisoituvasta potilaasta / liian kevyestä sedaatiosta potilaalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on nyt laitettu ensimmäistä kertaa keskuslaskimokatetri Secura Cath nimisellä kiinnityksellä. Eli siinä ei ole sitten ompeleita, vaan ihon alla pieni metalliankkuri. On se ainakin paikallaan pysynyt, itse en ole sitä puhdistanut, mutta senkin pitäisi olla helpompaa. Youtubesta löytyy videoita hoitamisesta ja poistamisesta.

Onko muilla kokemuksia elävästä elämästä ko vehkeestä?

meille tuli koekäyttöön secura catheja. koekäyttöinto loppui kuin järjestään irtoilivat. syytä voi toki pohtia, että onko vika asentajassa tahi liian mobilisoituvasta potilaasta / liian kevyestä sedaatiosta potilaalla.

Meillä se yksi tähän asti laitettu pysyi kyllä paikallaan ja kaikki kenelle niitä laitetaan ovat kävelijöitä sen aikaa mitä se paikallaan on. Poistotilanteessa pulpautti aika reilusti verta kun vertaa ompeleilla kiinnitettyyn cvk:hon, voi tietysti olla että meidän tekniikkakin oli kömpelö tai puutteellinen. Mutta kattellaan.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mä en ole sairaanhoitotyössä (olen labrarotta), mutta mun lapsellani oli vuoden verran CVK syöpähoitojen vuoksi. Kun letku oli rullalla "käyttämättömänä", se piti laittaa kolmella eri teipillä kiinni rintaan (tarkkaa, mihin ja miten teipit laitettiin) ja lappu päälle. Kun puhdistin sitä, otin aina kaikki teipit irti ja varovaisesti kävin läpi koko letkun ja juuren klooriheksalla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...