Jump to content
MAINOS

Kotihoitoa omissa vaatteissa


Cherrry

Recommended Posts

Arvoisat kotihoidossa työskentelevät kollegat, joudutteko käyttämään töissä omia vaatteita ja pesemään ne kotona?

Hetken kotihoidossa työskennelleenä, olen kuullut vain parin kollegan pohtineen aihetta. En voi kuin ihmetellä olenko ainut josta tämä tuntuu epäoikeudenmukaiselta?? Työnantaja ei luonnollisestikaan korvaa omia vaatteita saati niiden puhtaana pitoa..

Sairaalassa työskentelevälle tarjotaan talon puolesta vaatteet, miksi ei meille?

Mekin vierailemme asiakkaiden luona ja samalla lailla bakteerit sielläkin asuvat ja sitten viemme ne vielä kotiin vaatteiden mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Näinhän se menee,mutta saahan sitä korvauksen ( senteissä palkkakuitissa, mutta jos sairastut se tietty miinustetaan) ja aikahyvitystäkin meillä tulee, jos saa pidettyä vkon aikana! Tosin näinä MRSA ym. aikona, tämäkin pitäisi korjata! + saamme vaaterahan vuodessa (joka tod minimi).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Hei, onko tämä tosiaan tessissä? Missä kohtaa?

1.11.2016 klo 04.28, Vieras: lähäri kirjoitti:

vaatekorvaus 10 euroa kuukaudessa ainakin yksitysen tessissä

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Sari-Helena kirjoitti:

Jep, itse olen yksityisen sosiaalialan tessin piirissä ja aattelin sitä. Tämä onkin eri tessi.

Yksityisen sosalan tes

Lainaa

 

25 § Suojavaatetus

Työntekijälle, joka pääsääntöisesti työskentelee likaisissa tai vaatetusta kulut-tavissa tehtävissä annetaan asianmukainen suojavaatetus ja työturvallisuuden edellyttämä suojavarustus. Työnantaja kustantaa näiden hankinnan ja huollon. Suojavaatetuksesta voidaan sopia paikallisesti.

 

Oletettavasti työskentelet kotihoidossa? Itse tulkitsen tuon noin että teille kuuluu suojavaatetus työnantajan kustantamana. Jos ei niin pääluottamusmieheen yhteyttä ja keskusteluyhteys johtoon joko korvauksen saamiseksi omista vaatteista tai suojavaatteiden hankkiminen. Meillä oli paikallisesti sovittu 10e/kk suojavaatekorvaus yksityisellä sos. alalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Olisi kiva tietää onko muissa vanhusten palvelukodeissa hoitajilla työasut ja jos ei niin maksaako työnantaja siitä korvausta? Vähän on epämääräisesti ilmaistu TES:ssa "likaisisissa tehtävissä"...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melkein kaikissa missä olen työskennellyt palvelukoti, sairaala ja avohoito.  Pitää  aina käyttää talon vaatteita, yksityinen tai kunta. Olkoon kuinka risoja tai roikkuvat päällä niin käyttää pitää työvuorossa.  Omat kengät aina työssä. Itse myös pitää maksaa ja huolehtia ovat tallessa. Opiskelijoille on myös omaväriset t-paidat näin eroituivat joukosta. Uusi hoitaja, kun ei tiennyt niin tuli heti sanomista asiasta tai pidettiin opiskelijana. Tarkkaa hierarkia näkee joissakin työpaikoilla.

 Eräs työntekijä piti omaa teepaitaa työssä, vanhusten palvelutalo ja heti tuli sanomista osastonhoitajalta. Vaihto välittömästi talon teepaitaan.  Ainoa missä olen törmännyt omiin vaatteisiin on Helsingin Kaupunki ja yksi yksityinen Hki. Myös siellä vaatteet piti olla asiallisia, siistiä.  Ei minihame, avonainen teepaita tai risoja pitkiä housuja päällä. Nopeasti ohjattiin  kyseiset työtekijät vaihtamaan  asialliset vaatteet päälle tai annettiin lainaksi talon vaatteet siksi päiväksi. Näitä näki silloin tällöin ja olivat niin hyviä "hoitajia" miesten keskuudessa.   Eräs naishoitaja sai suullisen huomautuksen pukeutumisesta os.hoitajalta. Seuraavana työpäivänä oli laittanut niin tiukat, risaiset pitkät housut ettei työnteosta tullut mitään. Myös tiedän on huomautettu epäsiististä ulkonäöstä x2.  Tässäkin on jotkut perussäännöt olemassa, työnantajan puolelta.

Pukuraha tuli  vakituiselle ns. luontaisetuna ja tietysti tarkkaa oli mistä sai ostaa.  Jos, oikein muistan oli tietty summa, joka maksettiin. Ei, siis joka kk:si. Itse meni yli maksat erotuksen.  On, jotkut säännöt tässäkin.  Os.hoitajat ilmoittavat asiasta, koska on haku, tarkkaa kaikki tiedot kirjattu paperille jne.  nimi paperille ylös kuka hakee....Määräaikainen tai keikkalainen aina omat vaatteet ja ei edes tarjottu suojavaate rahaa koskaan? Silloin kun olin Helsingin Kaupungilla os.hoitaja ilmoitti ennen työhön tuloa omia vaatteita käytetään ja muutaman kerran on  osunut silmiini olisi mainittu työpaikkailmoituksissa asiasta.  

Omia käytettiin jokainen määräaikainen/ keikkalaisia oli paljon.... rahasta ei edes mainittu?

Omassa kaupungissani Itä-Uusimaalla kaikilla on kunnantyönantajan puolelta tilatut  työvaatteet x kaksi vaateasua.  Tiedustelu tulee kaikille osastoille ja jokainen kirjaa oman vaatteenkoko ym. tiedot. Kaupunki tilaa sen mukaisesti ja maksaa.  Saadaan ehdotella asuja , esitteestä ja  mikä saa enemmän pisteitä ne tilataan. Yhteistyönä kaikkien kesken. On sama onko palvelutalo, avohoito ym. sama ohjesääntöä noudatetaan yleisesti.

 Sijaisille / keikkalaisille on samat työvaatteet, jäänyt niiltä ketkä ovat lopettaneet työnsä. Eri kaupungeissa on erilaiset käytännöt jo firmojen kesken.  Helpointa on kysyä suoraan työnantajalta tai pitääkö itse hankkia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...