Jump to content
MAINOS

Uudet opiskelijat 2014/2015


Minnamaaria

Recommended Posts

Löytyisikö täältä halukkaita pitämään vertaistuki- ja keskusteluryhmää uusille opiskelijoille? En varmaankaan ole ainoa jolle vertaistuki tulisi tarpeen ja olisi mukavaa keskustella tavallaan "samaan tahtiin" kun opinnot etenee. Kertokaa ihmeessä ketä olette, mitä opiskelette ja miksi hakeuduitte alalle.

 

Minä olen tämän syksyn sh/th-opiskelija nuorten puolella ja odotan opintoja innolla :) Ylppäritutkinnon jälkeen pidin välivuotta, joka vähän - köh köh - venähti. Päätin hakea, pääsin yllätyksekseni sisään ja tässä sitä ollaan! Fiilikset on vähän kaksijakoiset - toisaalta pelottaa lähteä monen välivuoden jälkeen taas koulunpenkille mutta toisaalta ilahduttaa kaikkea sitä uutta mitä tulee opittua. Ja kehittyy työelämässä ja pääsee tekemään sitä mitä todella haluaa. Alalle hakeuduin koska hoitoala kiinnostaa - saa olla ihmisten kanssa tekemisissä, työtehtäviä on niin laidasta laitaan riippuen minne haluaa töihin ja mihin haluaa syventyä ja toisaalta ala kehittyy jatkuvasti eli omaan työhönsä ei välttämättä niin herkästi leipäänny koska aina voi kehitttyä lisää. Mikään sisar hento valkoinen joka haluaa pelastaa jokaikisen ihmisen en todellakaan ole vaikka ala kutsumus onkin  :P Työn kuormittavuus, opintojen rankkuus ja matalahko palkkataso muuhun maailmaan verrattuna on kyllä hyvin tiedossa.

Hassua kyllä, eniten opinnoissa ei jännitä se tietomäärä mikä pitäisi sisältää vaan ne opetusmenetelmät. PBL:stä olen lukenut niin paljon kauhutarinoita että vähän huolestuttaa että onko se juuri niin kammottavaa miltä se kuulostaa... Ja tietenkin se käytännön harjoitusten vähyys kun itsellä ei lähäri-taustaa ole. Pitää sit vaan harjoitteluissa tunkea ittensä joka soppeen ja innokkaana pyytää saada kokeilla ja eiköhän avomieskin pääse harjoittelukappaleeksi esim. verenpaineuden mittauksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 89
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Höpöttelen tässä sitten yksinäni jos ei vertaistukea vielä löydy :)

 

Vähän alkaisi jo jännittämään... Kaikki käytännön asiat on onneksi jo hoidettu opiskelijakortteja, kulkulätkiä ja koulutarvikkeita myöten. Hyvät työkengätkin kerkesin jo ostamaan, aivan mielettömän hyvät Birkenstockit. Nyt on enää epäselvää pitääkö ostaa jotkut umpikärkiset vielä erikseen, nuo kun ovat takaremmilliset sandaalit. Ja ostetaanko labran hoitopuku itse vai tuleeko se koulun puolesta. Onneksi ensi viikolla kaikki selviää! 

Kirjatkin on joita meillä vaadittiin jo ekalle viikolle kun opiskelu starttaa käyntiin (anatomian hyvä kattava perusopas ja pari työkirjaa +  hoitotieteen kirjat). Tuntuu kivalta että se opiskelu alkaa anatomialla heti ekalla viikolla eikä ole pelkästään johdantoa korkeakouluopintoihin ym valmistavaa. 
Rokotukset on muulta osin kunnossa paitsi polion täydennysrokote - ei ole sekään ihan selvinnyt haluaako koulu opiskelijoilleen vielä erikseen polion täydennysrokotteen jos pohjarokotukset on lapsena annettu asianmukaisesti. Rokotusohjelmaanhan polio ei kuulu mikäli lapsena on sen saanut, ainoastaan mikäli matkustaa polion riskialueille ulkomaille. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhdeksän vuoden työssäolon ja kahden sosiaali- ja terveysalan tutkinnon (tainno toinen on humanistinen ala) jälkeen hyppään itse ammattikorkeakoulun ihmeelliseen maailmaan. Saas nähdä mitä tulee ja onko motivaatio enää sama ensimmäisen vuoden jälkeen. Toisaalta opintopolku on aivan uusi joten luulisi ainakin kiinnostavan.  8)

 

Koulu alkaa vasta 1.9. Osalla näköjään alkanut jo nyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä yksi uusi terveydenhoitaja-opiskelija! Minun kouluni alkoi itseasiassa tänään. Fiilikset ovat ennen kaikkea sekavat, uutta asiaa tuli kuin tykillä olisi lauottu, ja tuntuu että pää halkeaa uusien asioiden ja muistettavien juttujen jälkeen! Mutta eiköhän viimeistään ensiviikolla tunnu jo selkeämmältä..  :)

 

Aloitan koulun lukiotaustalla, vuoden toisen alan (jolle sillekään ei ollut koulutusta) töitä tehneenä ummikkona. Alalle hain, sillä auttaminen on lähellä sydäntä ja ihmisen anatomia, erilaiset ihmiset tarinoineen sekä sosiaalinen kanssakäyminen kiehtovat minua. Eritoten leikkaukset ja neuvolatyö kiinnostavat, ainakin tässä vaiheessa kun niihin ei ole vielä syvemmin päässyt tutustumaan.

 

Meilläkin noudatetaan nyt uutta opintopolkua (?) ilmeisesti ensimmäistä kertaa! Hauskaa olla pilottiryhmässä. Ehkä opettajat ovat anteeksiantavaisempia mokatessa kun heillekin kaikki on uutta :rolleyes: Toisin kuin teillä minnamaaria, meillä pari ekaa viikkoa on opiskelun valmiuksien ja orientoitumisen tunteja. Muutaman viikon päästä on sitten anatomian vuoro jota seuraa lääkehoidon kurssi! (itse jännitän lääkelaskuja tosi paljon!) Eka harjoittelukin on ennen joulua!

 

Toivoisin kovasti että saataisiin tänne keskustelua aikaan, minä ainakin olen mukana, mikäli opiskeluiltani ehdin  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä kans yksi uusi opiskelija! Aloitan maanantaina 25. päivä ensihoitajaopinnot AMK:ssa. Eniten jännittää millaista porukkaa omaan ryhmään tulee, opintoja ja harjoitteluja odotan innolla! Vuoden pituinen välivuosi takana ja suoraansanottuna, vaikka luin paljon pääsykokeeseen ja treenasin (oli fyysiset kokeet myös) niin silti en ihan 100% uskonut pääseväni. Hakijoita oli tosi paljon ja pääsykoepäivänä kun käytävillä katselin muita hakijoita, niin kaikki näytti niin atleettisilta ja määrätietoisilta itseeni verrattuna. :D

 

Edellisenä iltana ennen kuin pääsykoetulokset julistettiin en halunnut ajatella koko asiaa kun odotin niin pettyväni, joten päätin olla ajattelematta asiaa ja nukkua pitkään ennen kuin menen katsomaan miten kävi. No, siinä kävi sitten niin, että heräsin aamulla 9:ltä siihen kun äitini soitti minulle ja innoissaan huusi puhelimessa, että pääsin opiskelemaan! Saman tien menin kouluni nettisivuille ja etsin nimeni listalta. En vaan voinut uskoa sitä, sinä päivänä kävin valehtelematta varmaan 10 minuutin välein tuijottamassa sitä sivua, ettei nimeni vaan ole hävinnyt sieltä, kunnes seuraavana päivänä tuli sitten ihan kirje kotiin. Se oli niin uskomaton fiilis, että meni ainakin kolme viikkoa käydä asiaa mielessä läpi. :D Hienointa asiasta kuitenkin teki se, että olin haaveillut ensihoitajaksi pääsystä yläasteelta asti. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hauskaa että meitä on niin monta!  :) Parin viikon akselilla nähtävästi koulut alkavat - meillä uudet aloittavat 25.8 ja vanhat opiskelijat vasta 1.9. Omalla laillaan ihan kiva niin ei tarvitse ainakaan missään ihan järkyttävässä opiskelijamassassa rämpiä uusissa tiloissa etsien millon mitäkin asiaa. Näen itseni jo sieluni silmin ylittämässä suljetuista palo-ovista sisään siivouskomeroihin ja manailevan kun ei luokka olekaan siellä missä sen ilmiselvästi pitäisi olla  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole uusi opiskelija, mutta olisi tosi kiva ottaa osaa vertaistukiryhmään! Sitä ollaan uusia valmistumisen jälkeenkin, minulla se edessä keväällä :) !

 

Olin tosi motivoitunut kanssa opintojen alussa ja imin itseeni kaiken mahdollisen tiedon. Joskus sitä tajuaa, että jos ei välillä tyydy pintaliitoiseen oppimiseen sitä palaa loppuun helposti. Kaikkea ei voi, ei kannata eikä tarvitsekaan ymmärtää. Joskus se on vaikea muistaa esim. harjoitteluissa, missä monesti kuulee "etkö olekaan kolmannen vuoden opiskelija" tai "eikö teille tätäkään ole neuvottu" tai muuten vaan haluaa neuvoa potilasta hirveästi muttei osaa. 

 

En ole todellakaan mikään sisarhentovalkoinen maailmanpelastaja tyyppi, vaan aika jalat maassa oleva ja avoin ihminen. Tykkään alan laajuudesta ja monipuolisuudesta, mutta en minä kaikkia ihmisiä silti halua pelastaa eikä kaikkia jaksa sädekehä takaraivossa kuunnella. Silti minua on hämmästyttänyt meidän alan kylmyys ja hoitsujen tuomitsevuus, ei vaan potilaita, vaan varsinkin toisiaan kohtaan. Ymmärrän olevani naisvaltaisella alalla, mutta joskus tuntuu että ilmapiiri on niin silmiään pyörittelevä ja tukematon ettei jaksaisi olla täällä töissä. Ehkä se johtuu suomalaisten perus jöröydestä. En tiedä. Toivoisin alalle yhtä köyttä vetäviä ihmisiä jotka sanovat suoraan ja ystävällisesti. 

 

Itse koitan vaikuttaa olemalla kunnioittava kaikkia kohtaan, olen kuitenkin töissä a) itseni takia ja B) potilaiden. En siis aijo pilata motivaatiotani huonon työilmapiirin takia =) 

 

Juuri kesän vietin ensimmäisessä sh sijaisuudessa ja syksyllä on tarkoitus tehdä viimeiset harjoittelut sekä opparia, sitten that's that for me!

 

Niin, ja vietin yhden lukukauden vaihdossa Norjassa joten jos jotakuta se kiinnostaa vaihtoehtona niin kysykää !

 

 

Hanna

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai saa tulla mukaan vaikka olisikin jo pidemmällä opiskeluissa! :)

 

Olin tosi motivoitunut kanssa opintojen alussa ja imin itseeni kaiken mahdollisen tiedon. Joskus sitä tajuaa, että jos ei välillä tyydy pintaliitoiseen oppimiseen sitä palaa loppuun helposti. Kaikkea ei voi, ei kannata eikä tarvitsekaan ymmärtää.

 

Sitä on tullut nyt useammalta suunnalta varoituksena ettei aina voi tehdä parastaan niin onhan se uskottava. Itse suunnittelin satsaavani täysillä mm anatomiaan koska se helpottaa myöhempiä opintoja, mutta vähemmän sitten hoitotieteeseen ja muihin ei-suoraan-työhön-liittyviin aineisiin. 

 

Ekat kaksi päivää takana ja aikamoinen nivaska on tietoa tarttunut mukaan. Pääsääntöisesti tietoja opinnoista, koulusta ja käytännön asioista. Kaikki todistusten todentamiset ja avaimien hankinnat on jo takanapäin. Positiivinen yllätys oli että koululla on valmiina hoitopuvut joita lainataan, mitään ei tarvitse ostaa omaksi  :) Kengät vaan ja niiden tulee olla umpinaiset ja takaremmilliset.

 

Miten muilla on alkanut?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anatomian opinnot alkoivat ja voi hyvä luoja, tästä tulee raskasta. Voihan sitä pikavauhdilla lukea anatomiaa läpi mutta siten että siitä sisäistääkin jotain, siihen menee aikaa. Paljon. 

 

Keppi ja porkkana-tekniikalla sain itseni kannustettua lukemaan että pääsee alkuun. Opiskelijabudjetti ei vaan tätä loputtomiin salli  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hohoi, miten muilla on lähtenyt opinnot käyntiin? Täällä pitää kiirettä. Kovaan tahtiin puurretaan anatomiaa ja etiikkaa, nyt puskee päälle myös kehityspsykologian peruskurssi. Kovin on mielenkiintoista mutta pitkien luentopäivien jälkeen on kyllä olo tyhjäksi puristetusta sitruunasta. Kukaan ei nähtävästi liiotellut puhuessaan sh-opintojen rankkuudesta.

Ammattirooli on jo hiljalleen alkanut kasvaa. Sitä en olisi ikinä uskonut vielä tapahtuvan mutta niin vaan pyörii luennoilla käsitellyt asiat päässä koulunkin ulkopuolella :) Omaa arvomaailmaa tulee pohdittua ja tapaa kohdata läheiset.

 

Kovin tuntuu pitkä aika olevan vielä jouluun. Hiljalleen, hiljalleen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan hyvin on täälläkin lähtenyt. :) Neljä viikkoa opintoja jo takana, huh kun menee nopeasti! Meillä pari ekaa viikkoa oli tosi pitkiä päiviä, mutta nyt on ollut aika rento lukkari. Tosin hommasta rankempaa tekee joka viikkoiset ryhmätyöt, opintopiirit, valmistavat tehtävät jne. Kuukauden päästä alkaa ensimmäinen harjoitus ja kyllä oli äärimmäisen hankala löytää harjoituspaikkaa. Se Jobstep mistä niitä paikkoja varataan bugii myös aivan perhanasti. :vihainen:  Ja meilläkin kahlataan läpi tuota anatomiaa.

 

Mielenkiinto on pysynyt korkealla, vaikka välillä melkoista hiusten halkomista joillain luennoilla (mm. aseptiikka) on ollutkin. Siltikin kun kaikki kumminkin tavalla tai toisella liittyy siihen omaan alaan, niin sitä jaksaa seurata! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan hyvin on lähtenyt. Kolme viikkoa takana. Ensimmäisellä viikolla palloiltiin ja juostiin infoissa. Välillä juostiin jopa kahden kampuksen väliä. Hajautettua opetusta varmaan  ;D

 

Opinnoissa ollut fysiikkaa, matematiikkaa ja anatomiaa. Ja tottakai pakollista suomenkielen opetusta. Päivät ovat olleet 2-4h tuntisia ja joka maanantai on vapaa. Kutsuivat sitä itsenäisn opiskelun päiväksi. Ihan fiksu veto että saa joskus jotain tehtyäkin kun ei tuo illalla tehtävien vääntäminen oikein lähde. Tehtäviä on tullut vasta pari, essee joka voidaan tehdä pienryhmänä(!?) ja jotain omaan ammattialaan liittyviä pienryhmätehtäviä. 2 viikon päästä ensimmäiset tentit matematiikasta ja fysiikasta  :w00t:

 

Viikolla 45 viikon tutustuminen oman ammattialan töihin harjoittelun merkeissä ja ensimmäinen työharjoittelu vasta keväällä 2015. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Hei kaikki!

 

Aloitin itse sh opinnot tammikuussa. Kohta on ensimmäinen harjoittelu ovella!

En ollut järjettömän innoissani opinnoista heti alussa, oli vähän sellainen katsotaan-nyt-joku-paikka-fiilis ja sitten pääsinkin sisään loistavilla pisteillä :) Koko opintojen ajan (hurjat reilu puoli vuotta jo) on kuitenkin kehittynyt näkemys siitä, että tätä työtä haluan tehdä.

Anatomia ja fysiologia oli haastavaa ja kaikista vähiten terveellä järjellä pääteltävissä oleva aine mielestäni. Kaikki oli uutta ja vaikeaa, enkä suoriutunut siitä kovin hyvin. Lupasin itselleni, että ensi kesänä luen kirjan uudelleen läpi ja pyrin ymmärtämään asiat.

Ihmettelin alusta asti sitä, kuinka paljon me saadaan opiskelijoina jo tehdä. Toukokuussa jo otettiin verikokeet ja nyt harjoiteltiin jo lihakseen pisto ja ihonalaiseen rasvakudokseen pisto sekä mm. katetrointi. Valvomatta noiden tekemisestä voi kuitenkin aiheutua isoakin vaaraa potilaalle, kuten tulehdus katetrin laitosta jos aseptiikka pettää.

Lääkelaskujen koe oli juuri edeltävällä viikolla, minkä läpäisin kirkkaasti suureksi yllätyksekseni. Meidän ryhmästä pääsi läpi ihan vain muutama - yhdestä vaikeasta tehtävästä oli lähes kaikilla jäänyt kiinni. Lääkehoidon tentti on seuraavalla viikolla ja koealue on valtava ja opettaja tarkka. Pelottaa jo ajatuskin.

Harjoittelua odotan innolla, koska mitään aikaisempaa työkokemusta mulla ei ole, (lukiopohjalta tulin myös) joten on älyttömän mielenkiintoista nähdä opittuja asioita käytännössä. Ongelmana on lähinnä tämänhetkiset työt (mm. PBL) joissa pitää tehdä hoitosuunnitelmaa potilaalle X. Tämähän on naurettavan helppoa lähihoitajapohjaisille, mutta meille maallikoille on ihan täysi mysteeri miltä hoitosuunnitelma näyttää, missä muodossa se on, mitä siihen kuuluu laittaa jne. Ohjeet ovat mielestäni sopivat sellaiselle, joka käytännössä tietää jo, mikä hoitosuunnitelma on. No, tässä on vielä viikko aikaa pähkäillä sitä.

 

Tsemppiä kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puuhk, kohta olisi kaksi kuukautta takana opintoja. Ikinä ei uskoisi! Osa kursseista alkaa olla plakkarissa mutta anatomiasta täytyy käydä tekemässä vielä uusintatentti. Niin karmean vähälle se lukeminen jäi ettei oikein kehtaisi sillä tiedolla lähteä keväällä harjoitteluihin. Lähiopetuksen vähyys ketuttaa monella kurssilla mutta sama ongelma taitaa olla muissakin kouluissa? 

Harjotteluista saatiin vahvistukset ja vähän jäi paha maku suuhun jobstepistä. Ihan hirveä ohjelma joka bugitti minkä kykeni. Koululta tuli erillinen kielto ettei missään tapauksessa SAA hakea harkkapaikkoja ominpäin joten näillä mennään.

Tulevat viikot tulevat olemaan jo tosi kiireisiä kun deadlineja puskee päälle ihan urakalla. Mutta kyllä se tästä! Sisulla etiäpäin.

 

Tsemppiä kaikille, koitetaan jaksaa jouluun asti! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vinkki kaikille. Jostain syystä tätä tietoa koulu ei mitenkään tarjonnut ainakaan itselleni suoraan.

 

Kun on 140 op täynnä, niin voit tehdä sairaanhoitajan sijaisuuksia. Kun teet sijaisuuksia, niillä voi hyväksilukea harjoitteluita. Käytännössä siis näin saa palkalliset harjoittelut.

 

Ihan jokaista jaksoa ei ehkä kannata hopsata sinne koulun loppuun, mutta noin se onnistuu. En myöskään tiedä onko edes mahdollista käydä kaikkia harjoitteluja vasta tuolloin. Itse en kuitenkaan istunut ilmaisharjoitteluissa kuin 15 viikkoa, loput sain hyväksiluettua. Yksi harjottelu olisi vielä edessä ja siihen pitäisi koittaa löytää sijaisuus jostain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on 140 op täynnä, niin voit tehdä sairaanhoitajan sijaisuuksia. Kun teet sijaisuuksia, niillä voi hyväksilukea harjoitteluita. Käytännössä siis näin saa palkalliset harjoittelut.

Nojaa. Eihän tuolla voi korvata kun korkeintaan viimesen harjottelun jos on koulussa mennyt ihan normaalia opetussuunnitelman mukaista tahtia. Eri asia sitten tietty jos tosiaan opiskelee vaikka työnohella että voi sh sijaisuuksia tehdä. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu kai kovasti koulusta (ja linjasta). Aika monta (3-4) olisin itse saanut eh-linjalla tuolla metodilla ihan nuorisopuolella tehtyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu siis jos sen oletus-opetussuunnitelman mukaan etenee niin ei tuosta paljon ole iloa, mutta tosiaan amk:ssa saa aika vapaasti noita opintojaan käydä missä järjestyksessä haluaa. Omallakin luokalla on nyt parilla opiskelutoverilla tilanne, että kaikki teoriat on pulkassa mutta harjoittelut estyneet esim. lisääntymisen ja loukkaantumisen vuoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuh niinhän se on jos opiskelee sairaanhoitajaksi. röntgenhoitajille ja bioanalyytikoille tuosta nyt ei ole hyötyä kun ei voi oikein käydä opintoja missä järjestyksessä haluaa. Harmi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan hyvä tietää tuosta, tosin epäilen että meidän opinahjossa alkaa jumalaton marmatus jos joku KEHTAA hyväksilukea harjoitteluja  :rolleyes: Ihan ihmeellistä säädöstä tuntuu välillä tulevan vastaan. Viimeisimpänä nimineula - ei saa missään tapauksessa olla teräväreunainen (neliskantti), vaan reunojen pitää olla pyöristetyt. Koko nimi pitää neulassa näkyä ja th-opiskelijoilla pitää ehdottomasti lukea sairaanhoitajaopiskelija koska näin on jossain päätetty. Mikä on ihan typerää ottaen huomioon että loppuvaiheen harjoitteluissa täytyy sitten tilata uudet neulat th-tekstillä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sitkun et erikseen kerro kenellekään koulussa ja tilaat just semmoisen neulan kuin haluat niin no problem :P

Hyväksilukuihin sama metodi. Ei kysellä etukäteen kauheesti tuleeko byrokraateille paha mieli hyväksiluvuista vaan viedään täytetyt lomakkeet oikean ihmisen postilaatikkoon/pöydälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sitten kun on aika th-tekstiin, niin dymoa päälle  ;D

Näinhän se täytyy tehdä  ;D

 

Nimineulaan tuli jotain niinkin ympäripyöreätä perustelua kuin "harjoitteluissa edustatte koulua". Ihanaa ohjeistusta! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...