Jump to content
MAINOS

Pääsykokeet ammattikorkeakoulussa


Aadelheid

Recommended Posts

Itse kun hain sh-koulutukseen, oli meillä pääsykokeena ainoastaan kirjatentti kahdesta opuksesta. Koko koe sisälsi 60 kappaletta oikein/väärin/en tiedä väittämiä joista piti valita oikea vaihtoehto. Eikä siis mitään valmistavia kirjallisia etukäteistehtäviä, haastatteluita tai muutakaan. Ainoastaan tuo kirjatentti.

Nykyisin taas Metropoliassa ainakin näkyy olevan kolmiosainen pääsykoe, johon sisältyy kirjallinen ennakkotehtävä, haastattelu sekä ryhmätilanne. Kiinnostaisi näissä tämän mallisissa pääsykokeissa käyneiltä kuulla, että millaisia kokemuksia teillä on ja millaisia tehtäviä/ryhmäjuttuja omiin pääsykokeisiinne sisältyi ja minkälaisia olivat haastattelutilanteet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ennakkotehtävässä pitää yleensä kirjoittaa miksi haluaa kouluun ja sitten haastattelussa kysytään samat kysymykset mitä siinä ennakkotehtävässä oli kysytty. Ryhmätilannetta ei ollutkaan nyt edellisissä pääsykokeissa mutta 2005 muistaakseni oli ja silloin siellä tuotiin pöydälle kuva joka käännettiin ympäri ja siitä sitten piti keskustella sosiaali- ja terveysalan näkökulmasta. Meidän kuva oli joku ilmeisesti kuuluisa taulu siitä kun nuoret lapset kantoi enkeliä järvenjäällä paareilla.

Nyttemmin sitten kahdesti kun olen ollut pääsykokeissa niin siellä on ollut matikan tehtäviä, englannin ja suomen luetun ymmärtäminen, loogista päättelyä koskevia tehtäviä (miten kuvio jatkuu jne.), tuo ennakkotehtävä, sitten psykologisia testejä ja psykologin haastattelu, joka myös oli sellainen missä toistettiin tuo ennakkotehtävä. Ilmeisesti noiden testien tarkoitus on kartoittaa opiskelumotivaatiota, en kyllä itse ymmärrä niistä yhtään mitään. Mielestäni nuo eivät oikein toimi kun pääsykokeissa on leikkiä ja laulua 6 tuntia ja sillä pitäisi saada 400 hakijaa paremmuusjärjestykseen.

Jotenkin tuntuisi loogisemmalta opiskella vaikka se joku alaan liittyvä pääsykoekirja ja näyttää sillä opiskelumotivaationsa. Aikuispuolellahan voisi ihan järjestää jotain hoitoalaan liittyvääkin testausta kun hakijat kuitenkin jo ovat hoitajia. Vaikka muutama toimenpide näyttönä ja sitten jotain virtuaalipotilaiden hoitoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime syksyn Metropolian pääsykokeisiin aikuispuolelle oli kirjallisuuskoe, nuo 60 oikein/väärin/en tiedä -kysymystä kahdesta kirjasta (yht. 500 sivua), ryhmäkeskustelu ja ennakkotehtävä (miksi haen opiskelemaan tms.) Ryhmäkeskustelu kesti 20 min., keskustelijoita oli 8 ja kaksi opettajaa tarkkaili ja teki muistiinpanoja. Aihetta ei tiennyt etukäteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...
  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Haaveilija

Ja mua kiinnostaisi millaiset pääsykokeen Turun amkissa on olleet. Yksi tämän vuoden pääsykoekirjoista kun on aika spesifi, eli Ihminen - Fysiologia ja anatomia. Että kuinka tarkasti se täytyy osata, että sisään pääsee. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...