Jump to content
MAINOS

Vanhustyön erikoisammattitutkinto


Vieras: niemau-k

Recommended Posts

MAINOS

itse sanoisin että hae mielummin Sairaanhoitajaksi. voit sit mennä töihin vanhuskoteihin tai muihin vuodeosasto tyylisiin paikkoihin.

http://opinto-opas.stadia.fi/ops.php?c=113  tuola on tietoa tästä Geronomi tutkinnosta. en oikein edes tajua mitä virkaa tälläisellä koulutuksella on. sanoisin että sama kuin perushoitaja/lähihoitaja mutta on vaan AMK tasoinen koulutus ilman lääkelupia yms.. mut tää on vaa mun mielipide :)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Geronomista olen lukenut että on vanhustyöhön erikoistunut. Geronomi voi toimia -johtajana vanhainkodissa,- esimiehenä, -projekteissa...

Mietin geronomiksi opiskelua...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Tarkoitat ilmeisesti Vanhustyön EAT, johon vaatimuksena vähintään toisen asteen sosiaali-ja terveysalan pt. Etkä Geronomi-koulutusta?! Itse olen lähihoitaja ja aloitin kyseisen koulutuksen, nyt helmikuussa, ( siis vanhustyön erikoisammattitutkinnon) joten en oikein vielä osaa siitä enempää kertoa, kun että opintosuunnitelma on mielenkiintoinen. Meillä on pieni ryhmä , jossa on lähihoitajia, sairaanhoitaja, kuntohoitaja, mielenterveyshoitajia, eli montaa sorttia löytyy. Itse lähdin sillä mielellä mukaan, että jos ei tunnu kiinnostavalta/ anna jotain niin keskeytän.....vielä ei ole näin tapahtunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Tarkoitat ilmeisesti Vanhustyön EAT, johon vaatimuksena vähintään toisen asteen sosiaali-ja terveysalan pt. Etkä Geronomi-koulutusta?! Itse olen lähihoitaja ja aloitin kyseisen koulutuksen, nyt helmikuussa, ( siis vanhustyön erikoisammattitutkinnon) joten en oikein vielä osaa siitä enempää kertoa, kun että opintosuunnitelma on mielenkiintoinen. Meillä on pieni ryhmä , jossa on lähihoitajia, sairaanhoitaja, kuntohoitaja, mielenterveyshoitajia, eli montaa sorttia löytyy. Itse lähdin sillä mielellä mukaan, että jos ei tunnu kiinnostavalta/ anna jotain niin keskeytän.....vielä ei ole näin tapahtunut.

Opiskeletko Helsingin Diakoniaopistossa? Siellä on käsittääkseni sellainen vanhustyön EAT, jonka voi suorittaa työn ohessa. Kiinnostaisi kovasti... mutta jos se on jo alkanut  :- en taida enää ehtiä mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelen Pirkanmaalla, työnohessa. Tota koulutusta järjestetään useassakin koulussa.

Itse aloitin oppisopimuksena, olen koulussa keskiviikkoisin klo.12-16. Työnantaja maksaa tältä ajalta palkan. Olen töissä isossa organisaatiossa, joten näytöt voin suorittaa samalle työnantajalle.

Meidän ryhmään ainakin vielä olisi otettu lisää väkeä, joten suosittelen kysymään lähiseuden kouluista , vaikka ryhmä olisi jo aloittanutkin.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelen Pirkanmaalla, työnohessa. Tota koulutusta järjestetään useassakin koulussa.

Itse aloitin oppisopimuksena, olen koulussa keskiviikkoisin klo.12-16. Työnantaja maksaa tältä ajalta palkan. Olen töissä isossa organisaatiossa, joten näytöt voin suorittaa samalle työnantajalle.

Meidän ryhmään ainakin vielä olisi otettu lisää väkeä, joten suosittelen kysymään lähiseuden kouluista , vaikka ryhmä olisi jo aloittanutkin.....

Diakoniaopiston koulutus alkaa elokuussa  ;) Laitoin välittömästi ilmoittautumislomakkeen vetämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelen Pirkanmaalla, työnohessa. Tota koulutusta järjestetään useassakin koulussa.

Itse aloitin oppisopimuksena, olen koulussa keskiviikkoisin klo.12-16. Työnantaja maksaa tältä ajalta palkan. Olen töissä isossa organisaatiossa, joten näytöt voin suorittaa samalle työnantajalle.

Meidän ryhmään ainakin vielä olisi otettu lisää väkeä, joten suosittelen kysymään lähiseuden kouluista , vaikka ryhmä olisi jo aloittanutkin.....

Soittelin kouluun,laittavat paperit tulemaan,eli oppisopimuksella työn ohessa..ihan mielenkiintoista,itse olen dementiahoitaja luulen et saan uutta tietoa/taitoa..katsotaan..Näytön voin myös suorittaa työpaikallani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Työnantaja tarjoaa mahdollisuuden tähän tutkintoon, mutta mietinkin nyt terveydenhoitajana/sairaanhoitajana kotihoidossa, että lähtisikö mukaan. Eli onko kokemuksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaahan tuohon mennä, jos yhtään kiinnostaa vanhustyö. Itse olen saman eat:n puolivälissä ja tehtävät ovat olleet melko haastavia tähän saakka. Paljon joutuu tekemään, mutta aika paljon on saanut taas ajattelemisen aihettakin. :)

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suoritin em. tutkinnon oppisopimuskoulutuksena 2005-2007 eli kesti kaksi vuotta... Oli haasteellista ja mielenkiintoista. Välillä kyllä tuntui turhauttavaltakin :- ja rankalta pakertaa laajoja kirjallisia tehtäviä työn ohessa...

Olin koulutukseen lähtiessäni toiminut perushoitajana pitkäaikaissairaanhoidossa jo yli 15v ja moni asia oli tuttua mutta oivalluksiakin syntyi ja osaaminen vanhusten hoidossa syveni kuten oli tarkoituskin.

Olen saanut hyödyntää osaamistani koulutuksen jälkeen ja myös palkkauksessa se näkyy henkilökohtaisena lisänä. Tosin tuo palkkaus asia on kiinni työnantajasta, se kun ei ymmärtääkseni mitenkään velvoita työnantajaa palkankorotukseen.

Sairaanhoitajia ei ainakaan meidän ryhmässämme ollut. Syventäviä osioitahan on useampia, itselläni se oli dementoituneen kuntouttava hoiva- ja hoitotyö.

[br]«« Peräkkäiset viestit yhdistetty »»[br]

Vielä jäin miettimään tuota että kannattaako sh/th lähteä tuota tutkintoa suorittamaan. Jotenkin ehkä jo tuon laajan koulutuspohjan olemassaolon takia ehkä kallistuisin geronomin kannalle...

Erona on se että erikoisammattitutkinto ainakin meille apu/lähi ja perushoitajille on opistotasoinen ja geronomin tutkinto on korkeakoulutasoa, johon tosin voi hakea kaikilla koulu ja opistotason tutkinnoilla+työkokemuksella :)

Geronomin tutkintoa ei kylläkään voi suorittaa oppisopimuspohjaisena vaan ammattikorkeakoulussa...Eli vaatii sitten eri tavalla myös aikaa ja taloudellisia menetyksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin lähinnä juurikin mietiskelen, että kun minulla on th/sh:n koulutus, että saankohan kuinka tuosta koulutuksesta irti. Joka tapauksessa luennoille on osallistuttava, mutta mietin, että haluanko saada siitä tutkinnon itselleni. Mieluiten itse osallistuisin täydennyskoulutuksiin, joita kokisin työni kannalta tarvitsevani, kun asiakkaiden sairaanhoidollinen vastuu kuitenkin minulla on. Työskentelen siis kotihoidossa vanhusten parissa kyllä, mutta esim. tällä hetkellä kaipaisin diabetes-koulutusta. Harmi, jos sellaisiin en voi sitten osallistua, kun työnantaja velvoittaa osallistumaan tähän vanhustyön erikoisammattitutkintokoulutukseen.  Ensi viikkoon aikaa miettiä... tällä hetkellä kallistumaisillani siihen, etten osallistu oppisopimusryhmään vaan kävisin vain luennot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis työnantaja velvoittaa sh/th suorittamaan vanhustyönerikoisammattitutkinnon huh.gif

Onkohan nyt sama tutkinto kyseessä. En usko että ne luennot mitään ihmeempää antaa... Meillä oli 2 teoriapäivää/kk ja olivat lähinnä fiiliksen purkua. Toki jotain luentoakin oli mutta isoin anti oli annetuissa tehtävissä ja itsenäisessä tiedon hakemisessa + tietysti näytöissä ja yhteistyössä ohjaajien ja näytönvastaanottajien kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin. Tänään homma ratkesi. Isolta pomolta tuli viestiä, ettei ammattikorkeakoulutuksen saanut sh tai th voi suorittaa ko. tutkintoa. Mutta pakko on kuitenkin osallistua luennoille (palkallisia työpäiviä, että sinänsä kivaa vaihtelua toivottavasti).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikas jännä juttu, koska mulla on kolleegoissa kaksi sh:aa, joilla on takanaan tuo koulutus.. huh.gif

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Onko kellään neuvoja tutkintosuunnitelman tekemiseen, kuinka se esimerkiksi lakien osalta onnsituu, kuinka ootte tehneet sen. Olisin onnellinen jos joku jeesaisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä riitti, kun laittoi että on tietoinen vanhustyöhön liittyvistä säädöksistä, laeista ja suunnitteilla olevasta vanhustenhoitolaista. Lienette tehneet myös tehtävän aiheesta? Liitä se portfolioon.. jos teet ko. tutkintoa oppisopimuksena niin kerro kohdassa, kuka teillä hoitaa lakiasiat. Kannattaa myös luetella vanhusten palveluja koskevat keskeisimmät lait. Niitä ei tarvitse osata ulkoa, mutta on hyvä tietää, mistä löydät ne tarvittaessa. ;)

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Avasin jokaisen palluran erikseen ja mietin, miten näytän sen käytännössä sekä itse näytössä.

Ainakin meillä painotettiin, että kannattaa panostaa portfolioon sekä näyttöön, koska näyttöaika ei todellakaan riitä kaiken vaadittavan näyttämiseen (itselläni jokainen näyttö 2-3 päivää).

Tiukkaa vääntöähän se oli ja välillä meinasi usko loppua, mutta ei kannata antaa periksi. Jos joku kohta ei heti aukene niin siirry toiseen kohtaan.. toimi ainakin mulla noita suunnitelmia tehdessä. Tsemppiä! :)

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Saa uutta syventävää tietoa jos ei jo ole vanhustyö erikoisosaamisalana (lähihoitajana). Mutta varaudu aika tiukkaan ja laajaan opinto-ohjelmaan tehtävineen päivineen. Mutta jos vanhustyöstä tykkää niin mikä ettei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mulla ei ole vastausta vaan aiheeseen liittyvä kysymys. voiko ko. asiaa opiskella muutenkin kuin oppisopimuksella? En ole löytänyt vastausta vaikka netissä olenkin pyörinyt ko. koulutusta tarjoavien tahojen sivuilla... :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...