Siirry sisältöön

FB T RSS

0

Terveydenhuollon ammattihenkilörekisteri Terhikin internet-hakupalvelu avautuu

Aiheessa on 139 vastausta

#61 -emmi-

• Jäsen
  • 415 viestiä
  • SijaintiKeski-Suomi

Lähetetty 09.09.2010 - klo:07:49

Piti minunkin käydä vilkaisemassa ja tietty omalla nimellä hakea. Minä olen se yksi ja ainut tämän niminen rekisterissä, eikä ees kauhistuta :nauraa:
Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

#62 S-hoo

Kaukaa viisas ja läheltä helevetin hyvännäkönen

• Jäsen
  • 2959 viestiä
  • AmmattiSairaanhoitaja
  • SijaintiHki

Lähetetty 09.09.2010 - klo:07:53

Katso viesti Esa kirjoitti 09.09.2010 - klo:07:20

Tsiikasin noilla tiedoilla ei kukaan pysty häiriköimään, jos vain muut tiedot on salasia. (paljon melua tyhjästä) 8)
Juurikin näin.
Parempi vähän paskaa nurkissa,kuin puhdas helvetti!

#63 Guldan

• Jäsen
  • 1543 viestiä
  • AmmattiPflegefachmann HF/Sairaanhoitaja AMK
  • SijaintiSchweiz, Aarau

Lähetetty 09.09.2010 - klo:09:05

hehe.. olen sairaanhoitaja! nojoo kauhea melu tollaisesta. nimi, syntymävuosi ja ammattinimike näkyy :D
I´am Wizard

#64 SHV

• Jäsen
  • 715 viestiä
  • Sijaintivaihdoin farkut verkkarihousuun

Lähetetty 09.09.2010 - klo:10:35

Huh, onneksi löysin sieltä itseni :)

Aika neutraali suhtautuminen itsellä tähän. Asun pienellä paikkakunnalla ja vieläpä työskentelen täällä, joten kyllähän se minun yksityisyys on aika kyseenalainen juttu ollut. Kyllä tällä kylällä saa selville, missä asun, jos joku niin haluaa, oli sitten tiedot salattu tai ei. Mun auto on päivät parkissa tuossa siten, että ei voi olla vetämättä johtopäätöstä kenen auto se on ja eikös rekkareilla saa myös aika paljon tietoa, jos niikseen haluaa?

Jos nyt joku vielä kaiken lisäksi tietää mun syntymävuoden (joka on muuten erittäin loistavaa vuosimallia 1979 :nauraa: ), niin ei tuo nyt niin vakavaa ole.

Kun tästä uutisoitiin, niin lähinnä periaatteesta ärsytti se, että miksi mun tietoja on mahdollisuus kenen tahansa päästä tiirailemaan, miksi minulla itsellä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, mitä tietoja minusta netissä annetaan, mutta eipä tuo enää ärsytäkään sekään, en menetä yöunia tän takia.

#65 Bombay

• Jäsen
  • 951 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:11:26

Katso viesti SHV kirjoitti 09.09.2010 - klo:10:35

Jos nyt joku vielä kaiken lisäksi tietää mun syntymävuoden (joka on muuten erittäin loistavaa vuosimallia 1979 :nauraa: ), niin ei tuo nyt niin vakavaa ole.

Parasta A-ryhmää :peukku:
Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen vapaaehtoista ;)

#66 Satu

• Jäsen
  • 2044 viestiä
  • Ammattilähihoitaja, sh-opiskelija

Lähetetty 09.09.2010 - klo:14:16

Mulla on mennyt ihan ohi kyllä tämmönen:

Lainaus

Kaikki nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt eivät tarvitse Valviran hyväksyntää ammattinimikkeen käyttöön, vaan oikeus käyttää suojattua ammattinimikettä tulee heille suoraan koulutuksen perusteella. Tällaisia, niin sanotun säännellyn koulutuksen perusteella ammattinimikkeen saaneita, ovat esimerkiksi lähihoitajat. Heistä aivan kaikki eivät ole ilmoittaneet tietojaan Valviran rekisteriin, mutta he ovat siitä huolimatta terveydenhuollon ammattihenkilöitä.
.

Lähteepä Valviralle samoin tein pyyntö että mut poistetaan ko. rekisteristä, ihan vaan periaatteesta. Joudun kuitenkin aikaan maksamaan laillistuksesta uudestaan.

Muokannut Satu, 09.09.2010 - klo:14:16.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

#67 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17591 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:14:17

Jep, ei kai tuo sitten ole pakollinen kuin laillistetuille.

Muokannut Osku, 09.09.2010 - klo:14:20.

#68 Satu

• Jäsen
  • 2044 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:14:27

Katso viesti Osku kirjoitti 09.09.2010 - klo:14:17

Melko kusetusta kyllä koulun puolelta, ei meille kerrottu tuosta vaan nimenomaan sanottiin että ei voi toimia lähihoitajana jossei tuota 'laillistusta' hae. Vaikka nimenomaan Valviran sivuilla on mustavalkoista asiasta että ei se niin mene.

Muokannut Satu, 09.09.2010 - klo:14:27.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

#69 Keep the faith

• Jäsen
  • 5402 viestiä
  • SijaintiHellsinki

Lähetetty 09.09.2010 - klo:14:40

Katso viesti Satu kirjoitti 09.09.2010 - klo:14:27

Katso viesti Osku kirjoitti 09.09.2010 - klo:14:17

Melko kusetusta kyllä koulun puolelta, ei meille kerrottu tuosta vaan nimenomaan sanottiin että ei voi toimia lähihoitajana jossei tuota 'laillistusta' hae. Vaikka nimenomaan Valviran sivuilla on mustavalkoista asiasta että ei se niin mene.
Meillä työnantaja vaatii tuon rekkautumisen.
Sen laillisuudesta en tiedä mitään, mutta joka firma saa valita duunirinsa, niinhän se menee.

Muokannut Keep the faith, 09.09.2010 - klo:14:40.

carpe diem

#70 jpelli

• Jäsen
  • 123 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:14:44

Sikäli mielenkiintoista että ketään luokastani ei löytynyt Terhikistä. Koulun moka kylläkin näin asiaa selviteltyäni.

#71 aqualife

• Jäsen
  • 517 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:16:27

Koulua ne munkin tapauksessa syytti.. osa luokalta saanut jo. Kaikkia en toki kattonu kun en muista nimiä. ;D

Valvirasta puhelua odotellessa..... voisi vaikka sairastaa sairaslomansa. :)

#72 Astra

• Jäsen
  • 601 viestiä
  • Ammattisairaanhoitaja
  • SijaintiPääkaupunkiseutu

Lähetetty 09.09.2010 - klo:16:59

Eipä haittaa muakaan nimi ja syntymävuosi, näkyy ne muutenkin :itkee:
Lennossa

#73 -emmi-

• Jäsen
  • 415 viestiä
  • SijaintiKeski-Suomi

Lähetetty 09.09.2010 - klo:17:03

Katso viesti Bombay kirjoitti 09.09.2010 - klo:11:26

Katso viesti SHV kirjoitti 09.09.2010 - klo:10:35

Parasta A-ryhmää :peukku:

Jep, parasta A-ryhmää ;)

Työnantaja ei valmistuttuani ollut niinkään kiinnostunut tutkintotodistuksesta vaan enemmänkin Valviran trekisteröitymislomakkeesta..

#74 Satu

• Jäsen
  • 2044 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:17:27

Katso viesti Keep the faith kirjoitti 09.09.2010 - klo:14:40

Meillä työnantaja vaatii tuon rekkautumisen.
Sen laillisuudesta en tiedä mitään, mutta joka firma saa valita duunirinsa, niinhän se menee.

Honkkis!! Mitenkäs menee, onko työnantajalla oikeus vaatia tuollaista? Käsittääkseni jos yksiselitteisesti Valvirakin sanoo että on koulun päästötodistuksen nojalla oikeus harjoittaa lähihoitajan ammattia sehän menee syrjinnän piikkiin kun asetetaan eriarvoiseen asemaan jonkun Valviran laillistuksen mukaan.

#75 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17591 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:17:40

Nimikesuojatuissa ammateissa se menee vähän eri tavalla, koska nimikesuojatun duunia voi tehdä kuka vaan kenellä on hoitamaansa tehtävään riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Laillistetun duunia taas ei voi tehdä kukaan muu kuin siihen laillistuksen saanut henkilö, eli lääkäri, sh, rtg-hoitaja jne. Eli tämän porukan pitää löytyä Valviran rekisteristä, muuten k.o duunia ei saa tehdä. http://www.valvira.f...ammattioikeudet . Kts Laillistettujen ja Nimikesuojattujen ero.

Ja kyllä, työnantaja saa valita työntekijänsä, jos työnantaja haluaa että heidän lähihoitajat on Valviran rekisterissä, se saa sellaisia ihmisiä siihen toimeen valita.

Muokannut Osku, 09.09.2010 - klo:17:43.

#76 -emmi-

• Jäsen
  • 415 viestiä
  • SijaintiKeski-Suomi

Lähetetty 09.09.2010 - klo:17:48

Vaikka se tietyllä tavalla kuulostaa epäreilulta niin mä kyl ymmärrän työnantajienkin kannan tässä asiassa.

Eli paljon on lisääntynyt hoitohenkilöstön keskuudessa lääkkeiden väärinkäyttö ja päihteet. Jos koko henkilöstö on Valviran rekisterissä niin sinne kuitenkin aikas helposti lipsahtaa rajatut oikeudet ammatin harjoittamiseen. Jos ihminen ei oo Valviran rekisterissä voi työnantajan hälytyskellot alkaa soida. Vai kuis muut aattelette??

#77 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17591 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:17:49

Katso viesti Satu kirjoitti 09.09.2010 - klo:17:27

Käsittääkseni jos yksiselitteisesti Valvirakin sanoo että on koulun päästötodistuksen nojalla oikeus harjoittaa lähihoitajan ammattia sehän menee syrjinnän piikkiin kun asetetaan eriarvoiseen asemaan jonkun Valviran laillistuksen mukaan.
Valvira ei laillista lähihoitajia. Laillistettuja ammattihenkilöitä ovat lääkäri, hammaslääkäri, proviisori, psykologi, puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, farmaseutti, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti, toimintaterapeutti, optikko ja hammasteknikko

muoks: vähän kummallista että nimikesuojattujen rekisteröityminen perustuu tai on ainakin perustunut vapaaehtoisuuteen.

Muokannut Osku, 09.09.2010 - klo:18:03.

#78 Satu

• Jäsen
  • 2044 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:18:07

Katso viesti -emmi- kirjoitti 09.09.2010 - klo:17:48

Eli paljon on lisääntynyt hoitohenkilöstön keskuudessa lääkkeiden väärinkäyttö ja päihteet. Jos koko henkilöstö on Valviran rekisterissä niin sinne kuitenkin aikas helposti lipsahtaa rajatut oikeudet ammatin harjoittamiseen. Jos ihminen ei oo Valviran rekisterissä voi työnantajan hälytyskellot alkaa soida. Vai kuis muut aattelette??

Ai lipsahtaa vai? ;) No siis periaatteessa kyllä mun mielestä tuommonen rekisteri on ihan hyvä, mutta se pitäisi olla pakollinen sitten kaikille eikä perustua vapaaehtoisuuteen.

#79 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17591 viestiä

Lähetetty 09.09.2010 - klo:18:08

Mä löysin tämmösen netistä:
http://www.smthl.net/koulutus.htm

Lainaus

Asetus ammatillisesta koulutuksesta (811/1998) velvoittaa koulutuksen järjestäjän ilmoittamaan terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta annetun asetuksen (1121/1992) edellyttämät tiedot suoritetuista tutkinnoista. Tämä yhtenäistää kaikkien valmistuvien lähihoitajien rekisteröintiä ja enää ei ole mahdollista opiskelijan vapaaehtoisuuteen perustuva rekisteröinti.
Eli onkohan tää muuttunut jossain vaiheessa? Onko jollain faktatietoa asiasta?

Muoks: eli onkohan tää muuttunut 1998?
http://www.finlex.fi...a/1998/19980811

4 luku, 24§

Lainaus

Velvollisuus ilmoittaa suoritetuista tutkinnoista

Koulutuksen järjestäjän tulee välittömästi ilmoittaa terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta annetun asetuksen (1121/1992) edellyttämät tiedot suoritetuista tutkinnoista

Eli tosta voi käsittää että siihen aikaan kun mä valmistuin lähihoitajaksi (97), ilmoittaminen oli vapaaehtoista. Ota näistä selvää...

Muokannut Osku, 09.09.2010 - klo:18:13.

#80 -emmi-

• Jäsen
  • 415 viestiä
  • SijaintiKeski-Suomi

Lähetetty 09.09.2010 - klo:18:15

Katso viesti Satu kirjoitti 09.09.2010 - klo:18:07

Katso viesti -emmi- kirjoitti 09.09.2010 - klo:17:48

Ai lipsahtaa vai? ;) No siis periaatteessa kyllä mun mielestä tuommonen rekisteri on ihan hyvä, mutta se pitäisi olla pakollinen sitten kaikille eikä perustua vapaaehtoisuuteen.

Noh. Minä en oo esimies. Mutta olen kuullut siitä kuinka paljon on tarjolla työntekijöitä joilla päihdeongelmaa ja lääkkeiden väärinkäyttöä. Silloin myös ajattelis, että jokainen vastuuntuntoinen osastonhoitaja ja ylihoitaja jolle joku hoitsu narahtaa, niin ilmoittais myös asiasta eteenpäin.. Tiiä sitten.

1 käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää