Siirry sisältöön

FB T RSS

0

Terveydenhuollon ammattihenkilörekisteri Terhikin internet-hakupalvelu avautuu

Aiheessa on 139 vastausta

#1 Reportteri

• Toimittaja
  • 2358 viestiä

Lähetetty 02.09.2010 - klo:17:37

Valvira avaa 9.9.2010 niin kutsutun JulkiTerhikki-palvelun, jonka avulla terveydenhuollon ammattihenkilöistä voi hakea tietyt perustiedot internetin välityksellä. JulkiTerhikki hakee tiedot Valviran ylläpitämästä terveydenhuollon ammattihenkilörekisteristä, Terhikistä. Terhikissä on tällä hetkellä yli 370 000 laillistetun tai nimikesuojatun terveydenhuollon ammattihenkilön tiedot. http://www.valvira.f...palvelu_avautuu

#2 Lääkärihoitaja

• Jäsen
  • 3147 viestiä
  • AmmattiLääkärihoitaja

Lähetetty 02.09.2010 - klo:18:26

Tekisi melkein mieli luopua koko pätevyydestä...
Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

#3 Julma

Not a doctor

• Jäsen
  • 4100 viestiä
  • AmmattiLähihoitaja
  • SijaintiPori, Satakunta

Lähetetty 02.09.2010 - klo:18:32

Mulle on oikeastaan ihan se ja sama jos joku haluaa katsoa mun lähihoitajatutkinnon olemassaolon. Ei tuolta kaiketi juuri muuta näe?

EDIT: Ja syntymävuoden. No, mä oon nuori vielä niin ei oo häpeä esitellä sitäkään ;D

Muokannut Julma, 02.09.2010 - klo:18:34.

Linkitetty kuva

#4 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17838 viestiä

Lähetetty 02.09.2010 - klo:18:33

Lainaus

Hakutuloksena saa henkilön nimen ja ammattipätevyyden sekä syntymävuoden (esimerkiksi Kaisa Karttunen, kirurgian erikoislääkäri, syntynyt vuonna 1960, tai Matti Virtanen, naprapaatti, syntynyt vuonna 1970). Jos terveydenhuollon ammattihenkilön toimintaoikeuksia on rajoitettu, järjestelmä antaa tiedon tästä. Se ei kuitenkaan kerro, mitä rajoitukset koskevat. Sen saa selville soittamalla Valviraan. Jos henkilön toimintaoikeudet on kokonaan poistettu, tai hän ei enää saa käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä, hänen tietojaan ei enää löydy rekisteristä.

#5 Satu

• Jäsen
  • 2071 viestiä
  • Ammattilähihoitaja, sh-opiskelija

Lähetetty 02.09.2010 - klo:18:36

Katso viesti Osku kirjoitti 02.09.2010 - klo:18:33

Lainaus

Jos henkilön toimintaoikeudet on kokonaan poistettu, tai hän ei enää saa käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä, hänen tietojaan ei enää löydy rekisteristä.

Mä niin nään sieluni silmin mikä soittorumba alkaa kun n+1 tietoja ei löydykään tuolta rekisteristä jonkun 'inhimillisen' erheen vuoksi joka on sattunu vuonna miekka ja kivi jossain, siis mokattu Valviran puolelta eikä mainintaa ko. hlöstä löydy.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

#6 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17838 viestiä

Lähetetty 02.09.2010 - klo:23:41

Tätä on aikanaan vastustettu hampaat irvessä :D
http://hoitajat.net/...ta-internetiin/
http://hoitajat.net/...tu-eduskuntaan/
http://hoitajat.net/...steria-vastaan/
Nykyään suhtaudun asiaan paljon neutraalimmin.

#7 dino

wanhempi kyytipoika

• Valvoja
  • 12385 viestiä

Lähetetty 02.09.2010 - klo:23:58

Katso viesti Satu kirjoitti 02.09.2010 - klo:18:36

Mä niin nään sieluni silmin mikä soittorumba alkaa kun n+1 tietoja ei löydykään tuolta rekisteristä jonkun 'inhimillisen' erheen vuoksi joka on sattunu vuonna miekka ja kivi jossain, siis mokattu Valviran puolelta eikä mainintaa ko. hlöstä löydy.
Soitellaan, mutta ei Valviralle vaan työnantajalle että oon estynyt tulemasta töihin sattuneesta syystä...

#8 -VF-

• Valvoja
  • 5745 viestiä
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 03.09.2010 - klo:14:34

Katso viesti Osku kirjoitti 02.09.2010 - klo:23:41

Nykyään suhtaudun asiaan paljon neutraalimmin.

Itse pidän asiaa yhtä idioottimaisena kuin ennenkin ja en näe nettirekisteristä olevan mitään hyötyä.
Failure is always an option

#9 Bombay

• Jäsen
  • 1023 viestiä

Lähetetty 03.09.2010 - klo:14:48

Alkaa niin kuin riittää....
Naamassa ei sos.-terv alan ihmiset on ihan JEEEE -Mä voin nyt mennä kattoo et onko se lääkäri/hoitaja / jne.... Ihan sen takia ku mä VOIN >:D Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:
Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen vapaaehtoista ;)

#10 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17838 viestiä

Lähetetty 03.09.2010 - klo:14:50

Katso viesti Bombay kirjoitti 03.09.2010 - klo:14:48

Naamassa ei sos.-terv alan ihmiset on ihan JEEEE -Mä voin nyt mennä kattoo et onko se lääkäri/hoitaja / jne.... Ihan sen takia ku mä VOIN >:D Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:
Toisaalta, samat tiedot on kuka tahansa saanut tähänkin saakka vaikka lähettämällä meiliä Valviraan. Tai soittamalla. Itse en jaksa tästä enää niin hirveästi tuohtua.

Muokannut Osku, 03.09.2010 - klo:14:51.

#11 Julma

Not a doctor

• Jäsen
  • 4100 viestiä
  • AmmattiLähihoitaja

Lähetetty 03.09.2010 - klo:18:44

Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:
Jos nimeä ei valviran rekisterissä ole niin mitä sitä sitten kusettamaan muita että se siellä on.

En tiedä miten siirto varsinaisesta rekisteristä suoritetaan tuohon julkiseen rekisteriin, mutta olettaisin, että siellä samat nimet on kuin varsinaisessakin.

Linkitetty kuva

#12 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17838 viestiä

Lähetetty 03.09.2010 - klo:18:48

Katso viesti Julma kirjoitti 03.09.2010 - klo:18:44

Jos nimeä ei valviran rekisterissä ole niin mitä sitä sitten kusettamaan muita että se siellä on.
Nimenomaan, siitä pitääkin narahtaa.

En tiedä miten siirto varsinaisesta rekisteristä suoritetaan tuohon julkiseen rekisteriin, mutta olettaisin, että siellä samat nimet on kuin varsinaisessakin.
Käytännössä sama rekisteri.

Lainaus

JulkiTerhikin tiedot päivitetään Terhikki-rekisteristä kerran vuorokaudessa. Tiedot kulkevat aina vain Terhikistä JulkiTerhikkiin. Terhikin tietoja ei voi muuttaa JulkiTerhikin kautta. Tietojen päivittämisessä käytetään suojattua tietoliikenneyhteyttä.

JulkiTerhikkiin siirretään vain ne tiedot joita voidaan esittää palvelun hakutuloksina. Muiden kuin välttämättömien tietojen siirtäminen JulkiTerhikkiin on estetty käyttöoikeuksilla. Palvelun palvelimet sijaitsevat vartioiduissa laitetiloissa ja palvelun toimivuutta valvotaan ympäri vuorokauden.

#13 {BS}

• Jäsen
  • 3871 viestiä
  • Ammattish/klö
  • SijaintiOn the twilight zone...

Lähetetty 03.09.2010 - klo:18:49

Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:

Ongelmia taitaa tulla siinä, että osalla ihmisistä se virallinen nimi on ihan eri kuin "oikea" nimi. Moni käyttää 2. tai 3. nimeä, jättää väliviivat tai toisen osan kaksiosaisesta nimestä pois yms. Työnantajaa se ei haittaa, koska hän hakee tiedot sen virallisen nimen mukaan, mutta sitten nämä kyttääjät, potilaat ja omaiset eivät tiedä virallista nimeä. Ja monilla on henkilökortissa/nimineulassa vain etunimi.
"Theory is when you know everything but nothing works. Practice is when everything works but no one knows why. In our lab, theory and practice are combined: nothing works and no one knows why."

#14 Julma

Not a doctor

• Jäsen
  • 4100 viestiä
  • AmmattiLähihoitaja

Lähetetty 03.09.2010 - klo:18:56

Katso viesti {BS} kirjoitti 03.09.2010 - klo:18:49

Ongelmia taitaa tulla siinä, että osalla ihmisistä se virallinen nimi on ihan eri kuin "oikea" nimi. Moni käyttää 2. tai 3. nimeä, jättää väliviivat tai toisen osan kaksiosaisesta nimestä pois yms. Työnantajaa se ei haittaa, koska hän hakee tiedot sen virallisen nimen mukaan, mutta sitten nämä kyttääjät, potilaat ja omaiset eivät tiedä virallista nimeä. Ja monilla on henkilökortissa/nimineulassa vain etunimi.
Hyvä pointti. Tullee aiheuttamaan kyllä sekaannuksia jonkin verran. Itseä ei tosin haittaa, jos ei ole muuta tekemistä niin sielläpä kyttäävät ja kauhistelevat. Kun minä ja pomo molemmat tiedetään, että laput on kunnossa niin se riittää mulle. Ymmärrän kyllä hyvin miksi jotakuta saattaa moinen häiritä, varmasti aiheuttaa varsinkin pikkukylien terkkareiden odotusauloissa kovaakin polemiikkia.

Linkitetty kuva

#15 Osku

• Ylläpitäjä
  • 17838 viestiä

Lähetetty 03.09.2010 - klo:19:00

En jaksa uskoa uhkakuvaan että joku omainen tulee mesoamaan että "en löytäny sua Terhikistä". Ja vaikka tuliskin, ohjaan hänet esimiehen tykö. Ja ihan sama asia on voinut tapahtua tähänkin saakka kun asiaa on tiedustellut sähköpostitse.

#16 Kerde

• Jäsen
  • 5514 viestiä
  • AmmattiLh, sh-op.

Lähetetty 03.09.2010 - klo:19:07

Katso viesti Osku kirjoitti 03.09.2010 - klo:14:50

Naamassa ei sos.-terv alan ihmiset on ihan JEEEE -Mä voin nyt mennä kattoo et onko se lääkäri/hoitaja / jne.... Ihan sen takia ku mä VOIN :D Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:
Toisaalta, samat tiedot on kuka tahansa saanut tähänkin saakka vaikka lähettämällä meiliä Valviraan. Tai soittamalla. Itse en jaksa tästä enää niin hirveästi tuohtua.

En mäkään jaksa enää korvaani lotkauttaa moiselle. Päinvastoin, odotan, että pääsen tarkistamaan pari tyyppiä sieltä... :nauraa:
Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

#17 Julma

Not a doctor

• Jäsen
  • 4100 viestiä
  • AmmattiLähihoitaja

Lähetetty 03.09.2010 - klo:19:11

Katso viesti Osku kirjoitti 03.09.2010 - klo:19:00

Ja ihan sama asia on voinut tapahtua tähänkin saakka kun asiaa on tiedustellut sähköpostitse.
Toki, mutta nyt se on huomattavasti helpompaa kun voi rajattomasti tehdä hakuja ilman että tarvitsee olla kontaktissa kehenkään ihmiseen. Oletan että varsinkin rekisterin alkuvaiheessa hakujen määrä tulee olemaan valtaisa verrattuna siihen mitä niitä on aiemmin kysytty. Tällöin myös erehdysten määrä tulee kasvamaan. Mutta tosiaan, sehän ei ole siis hoitajan päänsärky, vaan näistä tehdään valituksia jonnekin muualle (oh, valvira, hätäkeskuskin varmaan saa osansa ;D ) ja ne valitukset jotka on menneet oikealle taholle päätyvät ö-mappiin.

Linkitetty kuva

#18 Bombay

• Jäsen
  • 1023 viestiä

Lähetetty 03.09.2010 - klo:20:13

Pointti tässä on se et miks esim lain kanssa tekevien tiedot on salaisia ku hoitajioen tiedot saa kuka tahansa???????? Saman väestö ryhmän kanssa hoitajakin on tekemisessä ku nekin? vai? Mut tää on vaan tätä
-Julkista riistaa-
-hoitaja-

Mitens muuten eläkkeelle jääneittein tiedot?

Muokannut Bombay, 04.09.2010 - klo:10:21.

Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen vapaaehtoista ;)

#19 Satu

• Jäsen
  • 2071 viestiä
  • Ammattilähihoitaja, sh-opiskelija

Lähetetty 03.09.2010 - klo:20:23

No en tarkoittanutkaan sillä että kusettais olevansa muuta kuin on vaan lähinnä teknistä suoritetta kun tämmöinen tietokantahomma tehdään, aikanaan itsekin tietokanta-asiantuntijan hommia tehneenä voin sanoo että hyvinki lahjakkaasti aika useinki onnistutaan kusemaan noita hommia, ihan puhtaasti teknisestä aspektista tarkasteltuna.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

#20 Julma

Not a doctor

• Jäsen
  • 4100 viestiä
  • AmmattiLähihoitaja

Lähetetty 03.09.2010 - klo:20:24

Katso viesti Bombay kirjoitti 03.09.2010 - klo:20:13

Pointti tässä on se et miks esim lain kanssa tekevien tiedot on salaisia ku hoitajioen tiedot saa kuka tahansa?
Poliisien tiedot ei ole mitenkään salaisia automaattisesti. Esim. maistraatista ja akesta voi hakea ns. turvakieltoa tietojen luovutusta koskien, jolloin ainoastaan viranomaiset saavat perustelluin syin ne sun tietosi näkyviin sieltä. Muutenhan olet kaiken kansan tavoitettavissa nimesi perusteella alati. Käsittääkseni ainakin avopuolen hoitajille myös myönnetään tuo turvakielto, koska potilasmateriaali tänä päivänä tosiaan on niin monimuotoista.

Linkitetty kuva

1 käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää