Siirry sisältöön

FB T RSS

4

Työpaikkakiusaaminen

Aiheessa on 57 vastausta

#41 -VF-

• Valvoja
  • 5681 viestiä
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 22.10.2010 - klo:10:23

Katso viesti aqualife kirjoitti 22.10.2010 - klo:10:05

Niin.. johan mä sanoin että vika on vain minussa. ;)

Asiaasi auttaisi huomattavasti se, että lopettaisit itsesäälissä rypemisen. Mikäli työnantajan mielestä työntekijän työsuorituksessa on ongelmia, niin silloin täytyisi selvittää onko työntekijän työkyvyssä ongelmia. Ja se tehdään työkyvyn arvioinnilla. Sairauden vuoksi irtisanominen on laitonta, joten työkyvyn arviointi on työntekijän etu.

Katso viesti aqualife kirjoitti 22.10.2010 - klo:10:05

Enpä enempiä asiasta puhu. Ei itse asiassa olisi pitänyt puhua mitään.

Ei kannata vetää hernettä nenään siitä, että saamasi vastaukset eivät ole sellaisia mitä itse olet odottanut.
Failure is always an option

#42 aqualife

• Jäsen
  • 517 viestiä

Lähetetty 22.10.2010 - klo:18:33

No minun työnteossani ei ole mitään vikaa. Se on minussa ainoa positiivinen asia. Näin näiden lähiesimiesten mukaan.

Mutta eipä se asia täälläkään puhumalla mihkään etene. Eikä edennyt muutenkaan kun ei siirtoa saanut. Kuulemma keväällä vasta aikaisintaan. Harmi tuottaa pettymys esimiehelle... :)

#43 AinoMarja

• Jäsen
  • 119 viestiä
  • Ammattisairaanhoitaja
  • SijaintiHäme

Lähetetty 04.11.2010 - klo:17:49

Ihan pakko oli työntää nokkansa tähänkin ketjuun, kun juuri tänään on ollut tästä töissä puhetta ihan koko päivä.
Meillä on töissä aika vähän kuukausipalkkalaisia (minä satun olemaan) ja suurin osa on ns. vakituisia keikkalaisia, jotka tekee täyttä listaa, mutta niiden työsopimuksessa lukee, että kolmen viikon listassa tuntimäärä on 0-115 tuntia.
Niin kauan, kun työntekijät pysyvät terveinä tai sitten tulevat töihin vaikka pää kainalossa, hyvä. No sattuipa niin, että yksi meidän sairaanhoitajista joutui tapaturmaan ja sai saikkua 6 viikkoa. Tosi hyvä hoitaja, ja ammattitaitoinen. Kun se palasi töihin, niin listassa oli yllättäen 60 tuntia. Ja tämän oli päättänyt meidän pikku-Hitleri suuressa viisaudessaan, kostoksi siitä, että uskalsi sairastua.
Itse ajoin kovan kolarin työmatkalla ja sairaslomaahan siitäkin tietysti tuli ja sairaalassakin olin jonkun aikaa; pikku-Hitleri ilmoitti, että työnantaja ei sitten maksa sun sairaskulujas. Kyllä muuten varmasti maksaa - olinhan työmatkalla. Mennään vaikka rosikseen. Ja kun tulin sairaslomalta, multa oli otettu kaikki yövuorot pois. Noin vain, ilman selityksiä. Ja mun työsopparissa lukee, että kolmivuorotyö - eikös työnantajan tarviikkaan noudattaa sitä sopimusta?
Yhdeltä lähihoitajalta murtui peukalo työtehtävissä, ja tuli saikkua. Pikku-Hitleri soitti sen töihin toisena sairaslomapäivänä - kyllä sä näitä hommia pystyt ilman peukaloakin tekemään. Jos et tuu, ei tarvii tulla enää ikinä.
Ja niin se tuli, ja oli koko sairasloma-ajan töissä. Täysin käsittämätöntä!
Ja näitähän riittäis. Se huutaa suoraa huutoa ihmiselle, joka ei satu sitä miellyttämään, kaikkien kuullen. Koko talon väki ihmettelee, miten tollanen kusipää voi olla pomona. Sitä pelätään, inhotaan, kammotaan - mutta mitäänhän sille ei voida, kun se on pomo. Yksi lähihoitaja uskalsi pyytää opintovapaata (lain mukaanhan sitä pitää myöntää) no, sitä ei myönnetty, ja kun hän otti yhteyttä liittoon, sai potkut.
No miksi me sitten ollaan tässä firmassa töissä? Kauaa ei varmaan ollakkaan, suunnitteilla on joukkoirtisanoutuminen. Mutta on täällä yksi hyvä puoli, mitä ei muualla ole; sikahyvä palkka. Mutta sitä ei kannata kadehtia. Pikku-Hitleri antaa ylityöt niille, joista se tykkää, ja ne jotka tarjoutuu ylitöihin mutta ei ole sen mieliksi, se sanoo, että "sulla on niin hyvä liksa muutenkin..."
Se ottaa ylityöntekijät vaikka talon ulkopuolelta mutta ei talon omasta väestä.
Mä oon niin kurkkuani myöten täynnä. Onneks työporukka on tosi kiva ja me puhalletaan yhteen hiileen.
"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

#44 -VF-

• Valvoja
  • 5681 viestiä
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 04.11.2010 - klo:17:56

Katso viesti AinoMarja kirjoitti 04.11.2010 - klo:17:49

Mä oon niin kurkkuani myöten täynnä. Onneks työporukka on tosi kiva ja me puhalletaan yhteen hiileen.

Kannattaisikohan asia ottaa puheeksi työsuojeluvaltuutetun, työsuojelutarkastajan tai vaikkapa lakimiehen kanssa?

#45 AinoMarja

• Jäsen
  • 119 viestiä
  • Ammattisairaanhoitaja
  • SijaintiHäme

Lähetetty 04.11.2010 - klo:18:42

Katso viesti -VF- kirjoitti 04.11.2010 - klo:17:56

Kannattaisikohan asia ottaa puheeksi työsuojeluvaltuutetun, työsuojelutarkastajan tai vaikkapa lakimiehen kanssa?

Varmaan kannattais. Voiko sen tehdä nimettömänä? Muutenhan tulee kenkää ihan saletisti.
"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

#46 Julma

Consigliere

• Jäsen
  • 3943 viestiä
  • AmmattiLähihoitaja
  • SijaintiPori, Satakunta

Lähetetty 04.11.2010 - klo:18:44

Neuvoa voit kysyä niin että sun nimeä ei kerrota työnantajalle, mutta mä luulen että oikeustoimien alkaessa nimitiedot luovutetaan, ellei siitä tule mitään välitöntä hengenvaaraa haasteen nostajalle.

Linkitetty kuva

#47 -VF-

• Valvoja
  • 5681 viestiä
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 04.11.2010 - klo:18:51

Katso viesti AinoMarja kirjoitti 04.11.2010 - klo:18:42

Katso viesti -VF- kirjoitti 04.11.2010 - klo:17:56

Varmaan kannattais. Voiko sen tehdä nimettömänä? Muutenhan tulee kenkää ihan saletisti.

Jos sen takia tulee kenkää, että ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun tai työsuojelutarkastajaan, niin homma on työnantajan kannalta täysin selvä. Se on laiton irtisanominen ja siitä joutuu maksamaan korvauksia ja ehkäpä sakkojakin.

Nimettömästi tuollaisia asioita on hankala hoitaa.

Muokannut -VF-, 04.11.2010 - klo:18:51.

#48 Pöllö

• Jäsen
  • 2596 viestiä
  • Sijaintipk-seutu

Lähetetty 06.11.2010 - klo:11:21

AinoMarja kirjoitteli paljon tarinaa osaston pikku-Hitleristä

Noissa aina ihmetyttää työnantajan välinpitämättömyys ja sinisilmäisyys. Todellisuudessa pikkuhitlerien olemassaolo ei ole työnantajan etu, ei millään mittarilla, ei tehokkuudella, ei imagolla, ei työvoiman saatavuudella, ei taloudellisella. Lyhytnäköisesti pikkuhitlerin toiminta voi näennäisesti tuottaa tehoa, mutta kovasti kyllä epäilen tehokkuutta ja taloudellisuutta pitkällä aikavälillä.

Suoraan sanoenhan paljon on työnantajia, jotka ovat aika sokeita todellisen työhyvinvoinnin, tuottavuuden ja osaamisen kanssa. He haluavat nähdä asiat oman kokemusmaailmansa ja vanhoillisen maailman mukaan, jossa nokkimisjärjestykset olivat voimakkaat ja tehokkuutta mitattiin täysin mielikuviin perustuvin menetelmin. Olisi mainita nimeltä yksi organisaatio, jossa kaksi alempaa tasoa tekee järkyttävää jälkeä, mutta sitten se ylempi, laajempia kokonaisuuksia koordinoiva taso on aika kuutamolla siitä, missä oikeasti mennään. Ja tämä on lukuisista eri tason lähteistä koottu systemaattinen näkemys. Toisin sanoen, 1800-luvun opeilla mennään, johto elää joko sitä maailmaa tai antaa alemman tason manipuloida itseään. 2000-luvun tuottavuusteorioista moisessa ei ole jälkeäkään.

Joskus ihan mietin sellaistakin, että ihmismielihän välillä hakee sitä tukea ja hyvää palautetta, se manipulointi ja kehon värittyneen alueen nuoleminen vahvistaa maailmankuvaa. Kun alemman tason henkilöt ovat vielä niitä omia rekrytointeja, niin voi olla vaikeaa tunnustaa, että rekrytointi oli väärä tai että ruohonjuuritasolla - missä se konkreettinen tekevä työ ihan oikeasti tapahtuu - olisi laajojakin ongelmia, jotka vaikuttavat kenties voimakkaastikin työn laatuun, todelliseen tuottavuuteen ja työhyvinvointiin. Ja jos rekrytoitu alaisesimies on pikkuhitler, niin itse myös mietin, että kukahan moisen rekrytoinnin on tehnyt? Miksi pikkuhitler tuntuu niin hyvältä valinnalta? Ei kai pikkuhitlerin valitsija edusta samaa aatemaailmaa? Jolloin on vielä vaikeampaa isommalla pomolla ymmärtää, että pikkuhitler onkin väärä valinta ja itse asiassa tekee valtavaa tuhoa työpaikalla.

Ala ja veronmaksajat, työnantajat, potilaat, työntekijät ja esimiehet maksavat todellisuudessa valtavaa hintaa siitä, että kymmeniä tuhansia hoitajia ei jää alalle tai suuntaa sieltä pois. Yksi keskeinen syy on - johtaminen. Vaikka alalla vaaditaan paljon ihmissuhdeosaamista, välillä tuntuu, että sitä todellisuudessa ei paljoa löydy. Johtaminen ja työnteko perustuu muuhun kuin todelliseen sosiaaliseen osaamiseen, oikeisiin ihmissuhde- ja johtamistaitoihin. Mielikuvista ja oletuksista on enemmän kyse. Tällaiset kuviot, joissa narsistinen henkilö janoaa valtaa ja pystyy erittäin taitavasti esittämään omalle pomolleen kaikenlaista, ovat vain mitätön osa suurempaa pahoinvoinnin kokonaisuutta. Mutta tällaiset esimerkitkin saattavat auttaa joskus näkemään asioiden lävitse, ja keräämään todellista tietoa työpaikan eri tasoilta. Sekä vihdoin luomaan ihan oikeaa työhyvinvointia, tehokkuutta ja tulosta. Sen verran moni moderni tuottavuusteoria kuitenkin lepää sen todellisen motivaation, hyvän olon ja työhyvinvoinnin pohjalle.

Eräs "böömiläiskorpraali" pyörinee haudassaan loukkaantuneena moisesta rinnastuksesta. Adolf Schicklgruber (myöh. Hitler) kun edes hänkään ei tainnut kohdella lähialaisiaan moisella tavalla - ennen lopun lähestymistä. No, siinähän onkin oiva rinnastus, kun lähijohtaminen menee Hitlerin loppuhetkien tasolle ts. huutamiseksi sun muuksi ylikävelemiseksi, niin kyllähän se pikkuhitlerin Kolmannen valtakunnan loppu on lähellä. Paitsi ehkä suomalaisessa hoivakulttuurimaailmassa, jossa ei valitettavasti ole liittouneita niittaamassa nestepäätä houruilemasta.

Pöllö jää edelleen odottamaan, koska suomalainen hoitomaailman johtaminen siirtyisi vihdoin useamman vuosikymmenen eteenpäin. Ei tätä näin voi jatkaa, tilastojen mukaan tuottavuus on kovaa maailman kärkeä, kun selkänahasta revitään paljon, mutta kriisiytymisestä puhutaan. Onhan noita skenaarioita, miten sitten käy, mitä jälkien korjaaminen tai samalle tasolle pääsy tulee maksamaan, mutta tällaisia kustannuksiapa ei tässä maassa osata laskea. Eikä johtamis- ja talouskulttuuri moista oikein aina edes käsitäkään. Moinen ekonomia on vasta rantautumassa hiljalleen näille kulmille, mutta meillä ei ole varaa odottaa vuosikymmeniä, jos vuosiakaan, että ajattelutapa muuttuu laajemmaksi ja pitkäjänteisemmäksi.
ICBM-net 60°N 024°E (WGS84) Kotikaupunki: http://commons.wikim...g/wiki/Helsinki Omia kuvia: http://commons.wikim...P%C3%B6ll%C3%B6

#49 Välittävä hoitaja

• Jäsen
  • 57 viestiä
  • SijaintiUusimaa

Lähetetty 08.11.2010 - klo:04:10

Katso viesti Pöllö kirjoitti 16.10.2010 - klo:14:09

Katso viesti Välittävä hoitaja kirjoitti 08.09.2010 - klo:22:22

Olen ollut sekä kiusaaja, kiusattu että sivusta seuraaja.

Tuo kiusaajan roolisi, nyt moralisoimatta tai arvostelematta, purkaisitko hieman auki. Voisi olla ihan hyvä kuulla millä tavalla ja mitkä asiat saivat toimimaan näin. Ja mitä sitten tapahtui - muutuitko, otitko asian puheeksi työpaikalla, kiusatun kanssa? Kiusatut kertovat kokemuksiaan, missään kiusaajan roolissa olleet vähemmän. Voisi kuitenkin auttaa asian ymmärtämisessä, edes jokin kokemus, miksi joku kiusaa. Kun kolmessa roolissa olet ollut, niin varmaan ollut melkoinen hässäkkä ylipäätään?

Anteeksi. Palasin tähän keskusteluun vasta nyt.

Meillä oli töissä todellista hässäkää. Omistaja johtajalla tapana ottaa jokainen henkilökunnan jäsen vuorostaan silmätikukseen ja alkoi pyöritys. Olit tyhmä, et osannut tehdä mitään oikein, sinulle huudettiin, sinua syrjittiin, suljettiin yhteisön ulkopuolelle, sinusta ja perheasioistasi juoruiltiin. Milloin sinulla oli alkoholi ongelmaa milloin jotakin muuta. Epäreilua kohtelua esiintyi totta kai silloin myös: Et saanut vuoroja koskaan niin kuin toivoit, yleensä päin vastoin.
Tätä olen seurannut sivusta, tähän itsekin osallistunut ja tämän kohteeksi itsekin joutunut.

Asioita purettiin sitten aikanaan työkavereiden kesken. Jokainen ennemmin tai myöhemmin tiesi että se oma vuoro koittaa eikä sille oikeastaan voinut mitään. Koetettiin tukea työkaveria jaksamaan. Mutta ikävä kyllä se mitä luulen sinun kysyvän asioiden ratkaisemisesta niin sitä ei työpaikallani koskaan tapahtunut. Ongelmiin etsittiin ihan joka kerta se syyllinen jonka "piikkiin" asia saatiin ja voitin jatkaa eteenpäin.

Muokannut Välittävä hoitaja, 08.11.2010 - klo:04:13.

#50 msh79

• Jäsen
  • 10 viestiä

Lähetetty 16.11.2010 - klo:09:08

Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, jokainen tekee sitä, mitä osaa, ja mieluiten sitä, mitä parhaiten osaa. Jos et halua ottaa haastetta vastahakoisista potilaista, esim . siksi ,ettei laitoksissa ole mahdollista käyttää aikaa tarpeeksi heidän kanssaan- eli oppia työskentelemään tavalla, jolla potilas rauhoittuu, niin ei kannata olla työpaikassa , jossa ei pyritä kehittämään vaikeahoitoisten potilaitten kohtaamista. Sellainen vaatii aikaa, pohdintaa, innostusta asiaan koko työyhteisöltä. Jos näin ei ole asianlaita , niin tilanne on kannaltasi huono.Take the money and run.

#51 Bombay

• Jäsen
  • 951 viestiä

Lähetetty 16.11.2010 - klo:15:05

Onhan aina ollut työpaikkakiusaamista ja varmasti tulee jatkossakin olemaan.... Valitettavasti.

Monesti itse uutena saanut kokeasen mitä se onkaan mut useimmiten oon näyttänyt takas et kuka onkaan väärässä...

Muutamat hauskimmat ;

-Piti mennä katetroimaan yhtä asiakasta ja tää mun työpari on *sä et sitten varmasti saa tältä tulee mitään koska se on niin vaikeeta* Hittolainen et sapetti jo valmiiiks mut olin et no jos en onnistu niin sä voit sitten viisaammaks sen näyttää...
Ekalla kertaa homma onnistui ;) Piti tän "kokeneemman kolleegan yrittää lannistaa vielä -No se oli sellainen onnen kantamoinen...

- Tää potilas ei suostu sitten nousee sängystä ylös.
Jaa miten niin ei pappa pesty puettu ja istumassa tuolissa siinä ajassa ku toinen oli vasta kääntynyt kannoillaan huoneesta ulos... Keskustelemalla sen asiakkaan kanssa sai tekee "yllättäviäkin"asioita esim: nousta sieltä sängystä....

Kaikista hauskinta on todellakin olla UUTENA ja ne "vanhat" päättää kyykyttää sua. Jos mut onnistuu murtamaan se on aika hieno saavutus. 7 vuodenkouluhelvetti + 2.5 ammattikouluhelvetti opettisen et mä en anna periksi vaikka mikä olis.

Itsestään on aika paljon kiinni miten asiat ottaa vastaan alistutko vai tyyliin *haistatat* pitkät ja annat niitten maistaa omaa lääkettä.... Se on vaan niin.

Ja monesti just uusi on se joka kertoo et samalle asialle on varmasti toinenkin tapa tehdä se asia mitä siinä paikassa on käytetty viimeiset 50 vuotta... Joten tästä syystä sä uusi olet aina kyseenalaistamassa sitä "normaalia"työkuvaa mikä siinä paikassa on ollut.... Ja sen takia olet "uhka" sille työpaikalle jos meinaat ruveta kyseinalaistamaan niitten työtapaa... Joten siinäpä oiva syy ruveta mustamaalaamaan sua...

Tossa yhdessä nimeltä mainitsemattomassa paikassa pomo kahvipöydässä kysyi olinko hakenut (mulla siinä määräaikainen työ) toiseen yksityiseen paikkaan töihin joka oli sen "tutun" et se vois vaikka suositella mua sinne... Vastasin suoraan et soitin ja palkkaan se paikan haku ratkesi. Siinä olis ollut alle 30-40 € alempi peruspalkka mitä normi lh palkan pitäis olla... Joten sanoin et en hae paikkaa.. Tän paikan pomo suuttui ja kommentoi et eikö se työnteko kiinnosta? Vastasin vain et kyllä kiinnostaa mut en mä ilmaiseks meinaa töitä tehdä. Se suuttui ja sen jälkeen ei halunnut keskustella mun kanssa mistään sen jälkeen ( ja miks se suuttui johtui ihan siitä et siinä paikassa mä sain n10€ enemmän mitä siinä toisessa paikassa olis saanut joten alipalkkaa sekin yksityinen maksoi..) 8)

Joten summasummarum
-Kiusaaminen on hanurista mut jokainen sitä joutuu kokee...
-Kohtele muita miten haluaisit sua kohdeltavan....
-Jos et pistä hanttiin se jatkuu...
- Kerro!
-Älä työskentele Yksityisillä (suuria ongelmia ja ongelmat yleensä johdossa jotka ei tiedä mitä siellä kentällä oikein tapahtuu..) Mut voi kai niitä poikkeuksia ollakkin (toivottavasti) :rolleyes:
Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen vapaaehtoista ;)

#52 aqualife

• Jäsen
  • 517 viestiä

Lähetetty 16.11.2010 - klo:21:29

Bombay, allekirjoitan tekstisi. Yksityisiin en tosin puutu sen enemmin koska henkilökohtaista kokemusta ei ole (eikä näillä näkymin tule). :)

Kyykytys on perseestä. Mut onneks joskus kyykyttäjätkin saa nenilleen. Olihan se kiva saada fyssalta positiivista palautetta kesken kokouksen. Oli aika hiljaasta. ;)

#53 Jyrki J.

• Jäsen
  • 1 viestiä
  • Ammattipsyk.sh

Lähetetty 24.08.2011 - klo:14:49

Kannattaa tutustua "Muutoksen Neljään Huoneeseen". http://www.m4h.fi Aika harvoin on tilanteita, joissa kuvatunlaista kiusaamista ei työyhteisössä tunnistettaisi. Useimmten kyse on siitä, että sitä ei uskalleta tai haluta sanoa ääneen tai tiedostaa. Kiusaamisen esiin ottaminen työyhteisössä ajaa koko työryhmän kaaoksen ja hämmennyksen tilaan ja sitähän me pyrimme työssämme välttämään.

#54 Mieshoitaja

• Jäsen
  • 1 viestiä
  • AmmattiMielenterveyshoitaja

Lähetetty 02.10.2011 - klo:10:51

Olen hiljattain valmistunut hoitoalalle. Eräässä Kuopiolaisessa nimeltämainitsemattomassa mielenterveyden hoitoyksikössä potilas hyökkäsi kimppuuni käyttäen kovaa väkivaltaa. Paikalla olleet muut hoitajat saivat tilanteessa jonkinlaisen pelkotilan eivätkä tulleet apuun tai hälyttäneet apua pyynnöstäni huolimatta. Pyysin väkivaltatilanteen jälkeen/johdosta jälkipuintia. Osastolta ilmoitettiin minulle tylysti, jälkipuintien olevan turhaa, ja että niitä ei sairaalassa järjestetä.
Seuraavana päivänä suureksi kummastukseksi ylihoitaja otta yhteyttä ja pyytää toimistolleen teemalla virkavelvollisuuksien rikkominen. Saan kuulla ylihoitajan toimistolla, että minun lähtiessä työvuorosta väkivaltatilanteessa "jähmettyneet" hoitajat olivat järjestäneet kokouksen jossa minua kohtaan esitetään syytöksiä. Käsittääkseni jos kokouksia jerjestetään väkivaltatilanteen jälkeen niin kaikki asianosaiset tulisi olla paikalla. Tapaamisessa ylihoitajan kanssa minua syytetään epäasiallisesta käytöksestä potilasta kohtaan. Kerron potilaan hyökänneen päälleni, sekä sen että kukaan ei tullut pyynnöistäni huolimatta apuun. Pyydän ylihoitajaa järjestämään tutkinnan hoitajista jotka jättivät minut yksin väkivaltatilanteeseen, eivätkä tulleet apuun sekä lisäksi syyttävät epäasiallisesta käyttäytymisestä. Pyytämääni tutkintaa ei järjestetä, sen sijaan
minulle ilmoitetaan, että minut laitetaan poliisitutkintaan tapauksen johdosta sekä pidätetään virasta.
Poliisitutkinnan jälkeen syyttäjä tekee minua kohtaan syyttämättäjättämispäätöksen, viitaten hätävarjeluun toiminassani erittäin väkivaltaisen potilaan ollessa kyseessä mm. perustein sihen, että minä sain vammoja ja potilas ei saanut aristuksia tai vammoja.
Ylihoitaja ei tyydy syyttäjän päätökseen vaan uhkailee minua varoituksella ja potkuilla. En alistu uhkailuun vaan otan yhteyttä lakimieheen ja pyrimme ainoaan, myöskin liiton kehottamaan ratkaisuun eli työnteon jatkamiseen.
Sairaala irtisanoo minut perusteella väkivaltainen käyttäytyminen potilasta kohtaan.
Riitautan ylihoitajan päätöksen virkamieslautakuntaan. Virkamieslautakunta peruuttaa ylihoitajan irtisanomispäätöksen perusteettomana.
Potkut jäävät voimaan virkamieslautakunnan päätöksestä huolimatta koska työsuhde määräaikainen.
Lakimies kehottaa minua haastaamaan sairaalan siviilioikeuteen työsyrjinnästä.
Asia kesken siviilioikeuden ja vahingonkorvauskanteen puolesta.
OPETUS: Älkää tehkö töitä. Älkää puolustako itseänne. Älkääkä luottako tietystä päin suomea oleviin koska heidän kanssa asioidessa vastuu siirtyy kuulijalle.

#55 Bombay

• Jäsen
  • 951 viestiä

Lähetetty 02.10.2011 - klo:11:21

Katso viesti Mieshoitaja kirjoitti 02.10.2011 - klo:10:51

Olen hiljattain valmistunut hoitoalalle. Eräässä Kuopiolaisessa nimeltämainitsemattomassa mielenterveyden hoitoyksikössä potilas hyökkäsi kimppuuni käyttäen kovaa väkivaltaa. Paikalla olleet muut hoitajat saivat tilanteessa jonkinlaisen pelkotilan eivätkä tulleet apuun tai hälyttäneet apua pyynnöstäni huolimatta. Pyysin väkivaltatilanteen jälkeen/johdosta jälkipuintia. Osastolta ilmoitettiin minulle tylysti, jälkipuintien olevan turhaa, ja että niitä ei sairaalassa järjestetä.
Seuraavana päivänä suureksi kummastukseksi ylihoitaja otta yhteyttä ja pyytää toimistolleen teemalla virkavelvollisuuksien rikkominen. Saan kuulla ylihoitajan toimistolla, että minun lähtiessä työvuorosta väkivaltatilanteessa "jähmettyneet" hoitajat olivat järjestäneet kokouksen jossa minua kohtaan esitetään syytöksiä. Käsittääkseni jos kokouksia jerjestetään väkivaltatilanteen jälkeen niin kaikki asianosaiset tulisi olla paikalla. Tapaamisessa ylihoitajan kanssa minua syytetään epäasiallisesta käytöksestä potilasta kohtaan. Kerron potilaan hyökänneen päälleni, sekä sen että kukaan ei tullut pyynnöistäni huolimatta apuun. Pyydän ylihoitajaa järjestämään tutkinnan hoitajista jotka jättivät minut yksin väkivaltatilanteeseen, eivätkä tulleet apuun sekä lisäksi syyttävät epäasiallisesta käyttäytymisestä. Pyytämääni tutkintaa ei järjestetä, sen sijaan
minulle ilmoitetaan, että minut laitetaan poliisitutkintaan tapauksen johdosta sekä pidätetään virasta.
Poliisitutkinnan jälkeen syyttäjä tekee minua kohtaan syyttämättäjättämispäätöksen, viitaten hätävarjeluun toiminassani erittäin väkivaltaisen potilaan ollessa kyseessä mm. perustein sihen, että minä sain vammoja ja potilas ei saanut aristuksia tai vammoja.
Ylihoitaja ei tyydy syyttäjän päätökseen vaan uhkailee minua varoituksella ja potkuilla. En alistu uhkailuun vaan otan yhteyttä lakimieheen ja pyrimme ainoaan, myöskin liiton kehottamaan ratkaisuun eli työnteon jatkamiseen.
Sairaala irtisanoo minut perusteella väkivaltainen käyttäytyminen potilasta kohtaan.
Riitautan ylihoitajan päätöksen virkamieslautakuntaan. Virkamieslautakunta peruuttaa ylihoitajan irtisanomispäätöksen perusteettomana.
Potkut jäävät voimaan virkamieslautakunnan päätöksestä huolimatta koska työsuhde määräaikainen.
Lakimies kehottaa minua haastaamaan sairaalan siviilioikeuteen työsyrjinnästä.
Asia kesken siviilioikeuden ja vahingonkorvauskanteen puolesta.
OPETUS: Älkää tehkö töitä. Älkää puolustako itseänne. Älkääkä luottako tietystä päin suomea oleviin koska heidän kanssa asioidessa vastuu siirtyy kuulijalle.

Juttus voi olla totta mut toi lause sai veren KIEHUU!!!

Juu OLEN SAVOSTA.....

Muokannut Bombay, 02.10.2011 - klo:11:32.

Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen vapaaehtoista ;)

#56 minttu82

• Jäsen
  • 9 viestiä

Lähetetty 02.10.2011 - klo:20:07

Kertokaahan ihan konkreettisia esimerkkejä mitä on työpaikkakiusaaminen?? Olen lukenut asiasta kirjallisuutta, mutta jotenkin on jäänyt avoimeksi, että mitä pitää tapahtua, että asia voidaan luokitella työpaikkakiusaamiseksi??

#57 Julma

Consigliere

• Jäsen
  • 3943 viestiä
  • AmmattiLähihoitaja
  • SijaintiPori, Satakunta

Lähetetty 02.10.2011 - klo:23:30

Katso viesti minttu82 kirjoitti 02.10.2011 - klo:20:07

Kertokaahan ihan konkreettisia esimerkkejä mitä on työpaikkakiusaaminen?? Olen lukenut asiasta kirjallisuutta, mutta jotenkin on jäänyt avoimeksi, että mitä pitää tapahtua, että asia voidaan luokitella työpaikkakiusaamiseksi??
Asiahan ei ole ihan täysin mustavalkoinen, mutta täyttääkseen kiusaamisen merkit on jotain kriteerejä joiden pitää täyttyä. Merkittävin näistä lienee se, että joku kokee joutuneensa kiusatuksi. Sitten tapauskohtaisesti varmaan selvitellään onko toiminta ollut kuinka jatkuvaa, minkä tasoista, kuinka tahallista, onko uhri mahdollisesti provosoinut tilannetta jotenkin jne jne.

Oma näkemykseni kiusaamisesta on, että kiusaamiseen liittyvät toimenpiteet suoritetaan tietäen, että niiden kohde kokee ne epämiellyttävinä. Mielestäni myös jonkinasteinen jatkuvuus kuuluu asiaan, sekä se, että vaikka asia on otettu puheeksi niin toiminta ei lopu. Kiusaamiseen usein miellän myös sen, että kiusaajia on useampia kuin kiusattuja, vaikka kai se tasakentällisilläkin onnistuu. Eli jos kerran kiukuspäissäsi jätät morjestamatta työkavereille kun kävelet kahvihuoneeseen niin sua ei voida vielä pistää tilille.

Yleisimpiä kiusaamiskeissejä työpaikoilla lienee kaikenlaiset haukkumiset, vähättelyt, liian pitkälle viedyt källittelyt ja muut sosiaaliset keinot. Fyysistä väkivaltaa varmaan harvemmin nähdään työyhteisöissä.

Muokannut Julma, 02.10.2011 - klo:23:31.

Linkitetty kuva

#58 paksuperhonen

• Jäsen
  • 1 viestiä
  • Ammattilh/llh

Lähetetty 15.10.2011 - klo:23:57

Onko misään teilä työpaikoilla käytössä ns. palautevihkosia joissa potilaiden asiakastyytyväisyyttä kirjataan silloin kun potilas on tyytymätön. Kuka saa aloitteen kirjaamiseen aikaan ja miten se puretaan? onko palaute aina henkilöityä sen tekijään eli hoitohenkilökunnan yksittäiseen hoitajaan? Nyt siis kyse negativisesta ja minkälaisesta tahansa hoitoon liittyvästä tapahtumasta. Ja vielä mitä tapahtuu työyhteisössä jos asia on kaikkien luettavana, pöydällä ennen asianmukaista sovittua käsittelyä?

1 käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta

0 jäsentä, 1 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää