Opiskelijoiden arviointi
Lähetetty 16.04.2003 - klo:15:05
Opiskelija voi saada todella erilaista arviointia eri hoitajilta. Osa todella arvioi niin kuin pitäisi, mutta joukkoon on myös ajautunut hoitajia, jotka sotkevat muut asiat mukaan arviointiin.
Haluaisin tietää millä perusteella te arvioitte ja annatte opiskelijoiden arvosanat ja onko siihen koskaan vaikuttanut opiskelijan "mukavuus"??
nikodemus
Lähetetty 17.04.2003 - klo:11:30
Opiskelija voi saada todella erilaista arviointia eri hoitajilta. Osa todella arvioi niin kuin pitäisi, mutta joukkoon on myös ajautunut hoitajia, jotka sotkevat muut asiat mukaan arviointiin.
Haluaisin tietää millä perusteella te arvioitte ja annatte opiskelijoiden arvosanat ja onko siihen koskaan vaikuttanut opiskelijan "mukavuus"??
Opiskelijoiden arviointityylejä näyttää kentällä olevan vaikka minkälaisia - ohjaustilanteet rehottavat ja ovat joskus liikaakin tekijänsä näköisiä.
Harjoittelunaikainen ohjaus on kuitenkin hyvin vastuullista toimintaa... eihän tarkoitus ole valmistaa epäpäteviä ja ammattitaidottomia työntekijöitä - harjoittelun onnistuminen oppimiskokemuksena on siis yhtä pajon opiskelijan kuin harjoittelutorinkin vastuulla.
Arviointimenetelmistä on saatavilla kiitettävästi tietoa ja myös koulutusta, joista itse olen saanut paljonkin apua. Ainakin arvioinnin on perustuttava sekä opetussuunnitelman että opiskelijan asettamiin tavoitteisiin, joiden toteutumista siis arvioidaan. Arvioinnin tulisi olla myös jatkuvaa, kaikkia oppimisen osa-alueita kattavaa.
Opiskelijan itsearvioinnin osuudelle pitäisi mielestäni antaa erityinen painoarvo, koska itsearviointiahan on hyvä tehdä itsekin ammattilaisena. Kokonaisvaltainen arviointi on siis muutakin kuin vain opiskelijan "mukavuuden" arviointia...
Tässä ainakin jotain keskustelun aluksi. Aiheesta olisi kiva saada opiskelijoiden ja muidenkin kommentteja.
SummerAngel
Lähetetty 17.04.2003 - klo:15:14
Itse olen juuri menossa työssäoppimiseen terveyskeskukseen ja toivon ohjaajiltani että he arvostelevat minut taitojeni ja tavoitteineni perusteella eikä pelkästään sen perusteella olenko mukava. Paremmin oppii ja pystyy itseään kehittämään kun kuulee mitä opeteltavaa vielä on ja missä olen hyvä ja osaan. Ja opiskelijan oman arvioinnin tulisi myös olla yksi iso osa arviointia.
Mukavaa olisi jos saisin palautetta tekemisistäni useammin kuin vain kerran ja sekin ihan lopussa kun ei voi enää vaikuttaa siihen mitä on tapahtunut, minkä olisi voinut aikasemmin korjata ja tehdä paremmin.
Tässä muutamia arvioinnin kohteita: Opiskelijan oma arvio, opiskelijan tavoitteet ja niihin pääsy, tiimin osana oleminen (sosiaalisuus) ja taidot jotka ovat jo hallussa ja taidot joita tarvitsee vielä kehittää, opiskelijan motivoituminen työhön ja oppimiseen.
Lähetetty 25.04.2003 - klo:16:21
Kävin juuri tänään keskustelun aoh:n kanssa (on meillä opiskelijavastaavana) ja hän totesi minulle yksikantaan, samoin kuin ohjaajanani toimiva sairaanhoitaja, että minun on pakko ruveta ajattelemaan itseäni opiskelijana, jos aion päästä läpi. Ymmärrän hyvin, sillä toistaiseksi minä olen lähinnä tehnyt töitä.
On oikeasti hassu tunne mennä osastolle harjoitteluun, kun tuntee henkilökunnan ja tietää osaston toimintatavat. Siksi minulle oli erittäin hankalaa tehdä listaa tavoitteistani - niihin kuuluu sellaisia asioita, joita hoitajana ei kyseisellä osastolla tehdä. Ohjaajani avustuksella sain kuitenkin listan viimein valmiiksi, eikä se vaatinut kuin kolme versiota. Saa nähdä, miten noihin tavoitteisiin pääsen.
Lähetetty 05.05.2003 - klo:11:15
Itse olen juuri suorittanut 5 ov:n laajuisen opiskelijoiden ohjauskoulutuksen, joka kuulemma tulevaisuudessa pitää meidän putiikissa olla kaikilla opiskelijoita ohjaavilla. Koulutuksessa painotettiin kerta toisensa jälkeen, että arvioinnin perustana on opiskelijan tavoitteiden saavuttaminen. "Mukava" opiskelija on kokemukseni mukaan usein se motivoitunut, joka kyselee paljon ja haluaa oppia. Toki tämä opiskelijan asenne vaikuttaa arvioinnissa.Haluaisin tietää millä perusteella te arvioitte ja annatte opiskelijoiden arvosanat ja onko siihen koskaan vaikuttanut opiskelijan "mukavuus"??
Tympeimmältä tuntuu ohjata niitä opiskelijoita, jotka ovat salaa epävarmoja ja yrittävät peittää sen asenteella "Tiedän ja osaan jo kaiken, ei tarvitse neuvoa". Tällöin joutuu monesti tekemään töitä itsensä kanssa, ettei opiskelija ala tuntua ärsyttävältä. Ohjaajanhan pitäisi olla opiskelijan puolella auttaen häntä pääsemään yli mahdollisista vaikeuksista oppimisessa.
Tokihan se lopullinen vastuu on opiskelijalla itsellään, eikä hyväkään ohjaaja voi sille mitään että aina joskus jonkun opiskelijan kypsyys tai motivaatio eivät vielä kyseiselle kentälle riitä.
Mielestäni oleellista ei niinkään ole se, mitä opiskelija osaa, vaan se että hän haluaa oppia ja myös oppii kentän aikana!
Lähetetty 05.05.2003 - klo:13:30
Gira
Lähetetty 05.05.2003 - klo:18:21
...koululta tullut arvosteluasteikko (1-5) oli täysin käsittämätön. Rehellisesti sanottuna meistä työntekijöistäkään tuskin kukaan saavuttaa tason 5, neloseen yltää joku harva muutaman kerran vuodessa ja muuten liikutaan tasolla 2-3.
Itse valmistuin lähihoitajaksi Joulukuussa ja jokaisella työssäoppimisjaksolla jolla olin, ihmeteltiin joukolla noita opetussuunnitelman korkealentoisia arvosteluperusteita/tavoitteita. En tiedä kuka niistä on vastuussa, mutta aika omituisia ne kyllä ovat. Joidenkin luokkatovereiden ohjaajat vieläpä tihrustivat arviointiperusteita lähes kirjaimellisesti suurennuslasin kanssa! Oli monille tosi kiva yllätys kun kuvittelivat jakson aikana saadun palautteen perusteella suoriutuneensa hyvin ja sitten ohjaaja kommentoikin arviontitilaisuudessa lukeneensa perusteita edellisenä iltana läpi ja huomanneensa että "eivät läheskään kaikki kiitettävään arvosanaan vaadittavat perusteet täyttyneetkään". Monet jutskat ovat selkeästi sellasia, että kehittyvät pidemmän ajan kuluessa työkokemuksen ja ammattitaidon myötä. Eivät todellakaan millään viiden viikon pituisella harjoittelujaksolla! Jotain piti vielä kommentoida mutta lahopäästä pääsi jo ajatus karkuun.. No, jatkan myöhemmin lisää jos tulee jotain mieleen.
Gira
Lähetetty 05.05.2003 - klo:18:32
Crisu
Lähetetty 06.05.2003 - klo:11:04
annukkav
Lähetetty 06.05.2003 - klo:17:44
Uskallan kyllä vahvasti epäillä, että kouluni antamat tavoitteet ovat välillä liian korkealla. Missään nimessä opiskelija ei pysty kaikkia tavoitteita, jotka koulusta ohjeistetaan saavuttamaan.(tapauskohtaista)
Välillä turhan kunnianhimoisena ihmisenä olen asettanu itselleni "riman" niin korkealle, että sen alla on mahtunut hyppimään. Harjoittelun jälkeen olen ollut pettynyt, kun en ole päässyt siihen tulokseen johon olin kuvitellut. Myöhemmin harjoitteluiden jälkeen olen kuitenkin huomannut, että olen vaatinut itseltäni liikoja. Kuten myös koulu. Olisikin ehkä syytä tarkistaa näitä "suuria linjauksia" realistisemmiksi ja ehkäpä enemmän konkreettisiksi. Parempaa huomista odotellessa...
Lähetetty 25.05.2003 - klo:19:10
Edellisessä työpaikassani oli läheisen hoitajaopiston kanssa järjestetty kurssitus aiheesta. Kävimme läpi eri vuosikurssien opintosuunnitelmat, mitä sh-opiskelijoille opetetaan ja mitä opiskelijan toivotaan hallitsevan käytännönjakson päätyttyä.
Harjoittelujakson alkaessa oli ensimmäisten päivien aikana tarkoitus istahtaa edes kerran alas ja paitsi keskustella opiskelijan kanssa tämän tavoitteista, myös käydä läpi koulun meille lähettämää opintoraamattua. Opettaja oli yleensä mukana ja tällöin puhuttiin myös mahdollisista epäselvistä asioista sekä sovittiin väliarvioinnit jne. Osastolla oli yksi opiskelijavastaava, joka veti muutamana päivänä koulutusta opiskelijoille kenttään liittyvistä aiheista. Hänen vastuullaan oli myös jakaa ohjaajat opiskelijoille ja toimia yhteyshenkilönä ts. jos oli vaikeuksia ohjaustyössä niin puhuttiin ensin hänen kanssaan ja sitten vasta koulun edustajan kanssa. Häntä pystyi myös käyttämään apuna, jos oli pihalla arviointia tehdessään. Minusta systeemi oli hyvä ja toimiva, ohjeet selkeitä ja aina saattoi kysyä neuvoa joltain fiksummalta (ja niitä riitti
Tuosta mukavuudesta vielä: tietty on kivempaa ohjata opiskelijaa, joka on mukava kuin sellaista, jonka naama on kuin haukanpuo. Mukavuus ei kuitenkaan auta, jos on nukkunut tunneilla eikä tiedä mistään mitään.
Temaka
Lähetetty 24.10.2003 - klo:20:14
5:sta ei voi antaa, koska ohjaajani saatikka kukaan muukaan LH:n peruskoulutuksen saanut on harvemmin ihan vakinaisesti työtään tehnyt 'täydellisesti'... Jotkut ovat voineetkin onnistua, mutta vasta ammattitaidon karttuessa, jota harvemmin aloittelevalla opiskelijalla oli...Â
Kriteerit ovat liina tiukat!
Sellaiset opiskelijat, jotka jahtaavat 5:sia, ovat yleensä melkein hermoraunioita harjoitteluiden jälkeen. Meidän pitäisi olla yli-ihmisiä, jotta voisimme saada joka kriteerin täyteen!
Minä otan rennosti, kunhan tietyissä kategorioissa olisi edes yksi rasti kiitettävässä...Â
Lehe
Lähetetty 28.10.2003 - klo:23:43
Työpaikastani johtuen (palolaitos) voi olla, että arviointikäsitykseni ovat vääristyneet, mutta meillä opiskelijan arvio kirjoitetaan yleensä sen jälkeen, kun työporukan kanssa on keskusteltu kaverista kunnolla. Ja ainakin pienessä laitoksessa sana kyllä kiirii..
Eräs suurimpia arviointikriteereitä on MOTIVOITUNEISUUS. Opiskelijan ei tarvitse osata tehdä ihmeitä, mutta oletusarvona on, että hän osoittaa kiinnostuksensa ja halukkuutensa oppia uutta. Toisin sanoen, hyvä opiskelija kyselee, kyseenalaistaa ja vertaa ääneen käytäntöä suhteessa oppimaansa teoriaan.
Tämä ei tarkoita, että opiskelija voi olla ns. "kädetön". Hyvä opiskelija osaa jo perusasiat (opintojaksosta riippuen). Tilanne, jossa lanssari joutuu käymään verenpaineen mittaamisen perusasioita läpi opiskelijalle on mielestäni anteeksiantamaton, joskin vastuuta tästä voinee vierittää myös oppilaitoksille. "Oppilas on aina opettajansa käyntikortti".
Opiskelijan motivoituneisuudesta kertoo myös moni muu asia. Tytöt ja pojat, jotka ovat hanakoita tekemään perustyötä, kuten paarien ja kantotuolien kantoa sekä ambulanssin desinfiointia, tekevät usein myös innokkaimmin todellisisa hoitotoimenpiteitä ja osallistuvat potilaan kokonaisvaltaiseen hoitoon.
Meillä aktiivisia opiskelijoita on välillä myös "palkittu", esim. heille on annettu mahdollisuus osallistua palopuolen harjoituksiin (=elämysajoina), jos haluavat. Yleensä innokkuutta on ollut.
Pahimmassa tapauksessa opiskelija tekee heti alussa jo selväksi, että tietää kaiken, ei suostu ajamaan siirtokuljetuksia, eikä osallistu mihinkään, koska "on oppimassa hoitotason sairaankuljetusta" ja kävelee keikkapaikoilla tärkeän näköisenä kansio kädessä, kunnes joku korjaa hänen kirjaamisensa.
Mitä opiskelijan "mukavuuteen" tulee, niin uskoisin sen meillä olevan iso tekijä. Opiskelija, joka keskeyttää ja kommentoi kahvipöydässä (kuuluu usein jälkimmäiseen ryhmään) kaikkeen kuin hukkuva oljenkorteen ärsyttää kaikkia.
Toisaalta sairaankuljetus on aina ollut hieman erilainen ympäristö - kannukset pitää ansaita ja peruslähtökohtahan on, että työkaveriin (ja tulevia sellaisiahan opiskelijat ovat) pitää voida luottaa kuin vuoreen..
-Lehe (asbestihanska ja hoitotson lanssari)
Lähetetty 29.10.2003 - klo:23:41
Jos opiskelijalla on opinnot vielä kesken ja hän saavuttaa harjoittelun aikana oman tasonsa, tulee siitä hänelle antaa se kiitettävä. Mikäli ette voi omalla työpaikallanne edes muille työntekijöille antaa sitä viitosta, niin mistä tämä johtuu? Onko opiskelijan, jolla on opinnotkin vielä kesken sitten saavuitettava tämä taso? Mielestäni ei! Emme voi vaatia keltanokka opiskelijalta mahdottomia. Se arvostelu asteikko ei kuvaa valmiin työntekijän, vaan opiskelijan osaamista. Ne vaatimukset nousevat sitten opiskeluiden myötä ja sitä kautta arvioinninkin tulee tiukentua.
Jos opiskelija saavuttaa omat tavoitteensa (kuten nursiokin sanoi), koulun tavoitteet ja tulee toimeen työyhteisössä (olemalla motivoitunut ja omaamalla sos. taidot) on hän sillon mielestäni sen 5 ansainnut. Tietysti kaikkia opiskelijoita pitää yksilöllisesti arvioida, mutta lähtökohtien tulisi olla samat.
Onhan itsestään selvääkin, että mukava opiskelija saa helpommin sen 5:n, mutta tuskin se yksin on kenenään ohjaajan ainut arvioinnin peruste (ei ainakaan pitäisi olla).
Lh koulutukseni aikana kaikissa arviointi lomakkeissa oli allekirjoitettavat kohdat. Tämä siksi, että voin hylätä saadun arvioinnin, jos olisin ollut niihin tyytymätön. Olen kuullut myös "tiukoista arvioinneista" , joissa opettaja on kylmästi nostanut numeroa opiskelijan puheiden perusteella.
huh huh... tulipa taas möläytettyä
Lähetetty 30.10.2003 - klo:13:41
Temaka
Lähetetty 30.10.2003 - klo:18:50
Miten se onkaan niin, että usein juuri vanhemmat perushoitajat eivät millään jaksaisi suhtautua opiskelijaan opiskelijana?! (en yleistä tätä koskemaan kaikkia perushoitajia, mutta olen huomannut, että useimmiten sairaanhoitajat ottavat opiskelijan mieluummin mukaan työyhteisöön.) Onko joku muu huomannut saman asian?
Meillä tuntuu olevan juuri 'toisinpäin' vanhemmat sairaanhoitajat katsovat LH-opsikelijoita nenänvartta pitkin ja omalla tavallaan törkeimmät jopa välttelevät ihan kahvihuoneessakin...
Onkohan täällä sitten melkein joka paikassa LH:n ja SH:n sota?Â
Lähetetty 31.10.2003 - klo:00:45
Lähetetty 09.01.2005 - klo:20:03
Valmistuin nyt joulukuussa 2004 ja viimeisen harjoitteluni kävin marraskuussa syventavien psykiatrisella. Ilmeisesti en ollut ohjaajani mieleen koska hänen mielentään en voi toimia psyk.sh:na koska mulla on lapsuudentraumoja. Hän teki minusta diagnoosin. Jep. Katkera olen ja paskan päätöksen sain opiskelijana, mutta olen oppinut sen kuinka itse kohdella ohjaajana opiskelijaa. Kaikki muut harjoitteluni suoritin kiitettävästi ja ohjaajani ovat olleet ihania, alkuun ja loppuun vain osui kaikkein paskimmat....
Lähetetty 09.01.2005 - klo:21:03
Joo, iha pakko kirjoittaa.. mun sh-opiskelijan urani alkoa tyydyttävällä arvosanalla vuodeosaston harjoittelusta. Pyysin ohjaajani jakson aikana antamaan palautetta työskentelystäni, koska en ollut koskaa aikaisemmin vaippaakaan vaihtanut.. Ohjaaja kertoi kysyttäessä vaan et hyvin menee... Loppuarvioinnissa opettajan nähden pääsi itku kun tuomio olikin tyydyttävää.....
Valmistuin nyt joulukuussa 2004 ja viimeisen harjoitteluni kävin marraskuussa syventavien psykiatrisella. Ilmeisesti en ollut ohjaajani mieleen koska hänen mielentään en voi toimia psyk.sh:na koska mulla on lapsuudentraumoja. Hän teki minusta diagnoosin. Jep. Katkera olen ja paskan päätöksen sain opiskelijana, mutta olen oppinut sen kuinka itse kohdella ohjaajana opiskelijaa. Kaikki muut harjoitteluni suoritin kiitettävästi ja ohjaajani ovat olleet ihania, alkuun ja loppuun vain osui kaikkein paskimmat....
-Hmmm.. Mistä ne lapsuudentraumat hänen mieleensä tulivat? Mitä itkettävää on jos pääsee kenttäjaksolta läpi?
Heksa
Lähetetty 09.01.2005 - klo:21:56
Lähinnä siis se, että olettaa saavansa hyvän arvosanan annetun palautteen perusteella, mutta ei saakaan. Jos tuo siis ihan oikeasti oli vakavasti otettava kysymys...Mitä itkettävää on jos pääsee kenttäjaksolta läpi?
0 käyttäjä(ä) lukee tätä aihetta
0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää