Jump to content
MAINOS

keikkatyön plussat ja miinukset


bella

Recommended Posts

hei

olen ollut vuosia kotiäitinä ja nyt olen kiinnostunut kokeilemaan keikkatyötä.

kertokaa keikkalaisena olemisesta,plussat ja miinukset.entäpä edut? lomarahakorvaukset yms..

onko kenelläkään kokemusta seniorisäätiöstä? esim. antinkodista?

onko keikkalaisella parempi tunti palkka kuin vakituisella?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itsellä nyt puolisentoista vuotta vakituista keikkalaisuutta, aikaisemmin olin vakituisessa työsuhteessa 4,5 vuotta. Keikkatyön ehdottomasti paras puoli on se, että saat ihan itse suunnitella työvuorosi. Jos ei huvita mennä töihin, ei ole pakko ottaa tarjottua keikkaa vastaan. Ainakin Tampereella keikkaa on riittävästi, että tällä elättää itsensä ihan hyvin. Huono puoli on se, että lomaa ei ole, palkallista sellaista siis. Jos et tee keikkaa, et myöskään saa rahaa.

Parempaa palkkaa saa jos tekee keikkaa jonkin välitysfirman kautta, suoraan tehtynä saa sen minkä muutkin + lomakorvaukset suoraan palkan päälle. Jollei tietenkin saa sovittua palkkaansa.

Itse olen tyytyväinen aikoinaan tekemääni ratkaisuun jäädä keikkalaiseksi. Sopii tämä tähän opiskelun yhteyteen paremmin kuin aiempi vakityöni.

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jiippari laittoikin tossa paljon juttuja keikkalaisuuteen liittyen. Lisäisin noihin sen, et vakkaripaikassa on kuitenkin sit myös sairauslomaa palkallisena, kun keikkalaisena et saa välttämättä mitään sairastuessasi (meillä saa palkan, jos työsuhde alkanut, siis jos useampi päivä duunia peräkkäin ja ehdit pätkän aloittaa). Ja mulla ainakin myös muksut sairastaa sen verran, et oisin aika laihoilla liksoilla jos pelkällä keikalla oisin. Lapsen sairastuessa siis sama homma noiden saikkujen suhteen. Mä teen tällä hetkellä vähän välimuotoa odotellessani uuden duunin alkua, olen määräyskirjalla ja saanut suunnitella työvuoroni itse (joskus teen siis määräyskirjalla 1kk, joskus kun tunnit ei riitä mihinkään työtuntimäärään, teen erillisinä keikkoina) ja tiedän ne toukokuulle, keikoilla joutui joskus elämään päivä kerrallaan. Siis ei tiennyt vielä koska seuraava duuni on. Aamupöpperöisen sekavaa sepustusta... ;-)

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minä aloitin keikkailun yksityisessä kotihoidossa, kun 1. lapseni oli 1v4kk. Tein ilta ja vkl työtä, mieheni hoiti silloin lasta, koska itse päivätyössä. Tein sitä niin kauan, kuin seuraava lapsi syntyi (3v ikäero), olin 8kk äitiyslomalla ja jatkoin samassa paikassa vkl töitä ja lapsen ollessa vuoden ikäinen aloitin myös arki iltoja taas tekemään. Siihen lisäksi otin keikkoja seniorisäätiön pakilakodista. Seurellakin kävin 3 viikkoa, mutta se liika vaihtuvuus (eri piirit kotihoidossa ) ei enää innostanut minua (ostona tehkossa aikanani ollut joten siellä oli sitä piiriä joka lähtöön) joten jatkoin vanhainkodissa ja kotihoidossa 1 paikassa. 3v välillä saimme kolmannen lapsemme, sama kuvio toistui, kuin toisenkin jälkeen ja olin edelleen 3v hoitovapaalla (tähän lisätäkseni vielä, että minulla oli kokoajan vakinainen toimi kaupungilla, mutta se vaan säilyi, koska olin virallisilla äitiys-ja hoitovapailla)...kun kolmas lapsi täytti 3v, otin kaupungilta lopputilin, jäin keikkalaiseksi, enkä ole katunut päivääkään.

Saan itse valita koska teen työtä, missä vuorossa ja missä paikassa.

Kysyit seniorisäätiöstä, muut kodit eivät ole tuttuja, kuin pakila(os.4 kokonaan, 2 ja 3), eikä minulla keikkalaisena ole siitä pahaa sanottavaa sinänsä. Palkka tulee säännöllisesti 2 viikon välein (kotihoidossa jossa olen 1xkk), lomakorvaus on 11.5 % tehdyistä tunneista. Jossain vuokrafirmoissa on paremmat liksat, mutta kyllä noissa paikoissa ihan samat palkat ovat, kuin muillakin. Ilta ja vkl lisillä tietysti tienaa sitten enemmän. Voin pitää lomani koska haluan, saan vaikka kaikki pyhäpäivät olla töissä taikka sitten vastaavasti en ole jouluaattona koskaan hommissa koska haluan olla lasten kanssa kotona sen päivän.

Nyt on 9v siitä, kun aloitin keikkailun, nuorin lapseni on 4v, eikä heistä kenenkään ole tarvinnut olla päiväkodissa vasta, kuin eskarissa. Edelleen olen tyytyväinen työhöni. Aloitin vaihteeksi uudessa paikassa vastikään (kotihoitoa unohtamatta;) se tuo piristystä, kun paikka joskus vaihtuu, sitäpaitsi keikkaillessa pääsee helpommalla, ei ole sellaista vastuuta ja sellaisia paperitöitä, omahoitajuutta jne kuin vakinaisilla. Mutta molemmissa on puolensa tietysti...aikansa kutakin, ehkä minäkin sen vakipaikan vielä otan vastaan jonakin päivänä. Tsemppiä sinulle ja kaikille muillekkin valitsemallaan tiellä hoitoalalla:)

Lisään vielä, että mieheni siis hoitaa edelleenkin kaikkia 3 lasta illat ja viikonloput, joten sairaspoissaoloja minulla ei ole lasten vuoksi koskaan ollut keikoilta. Huono puoli on tosiaan se, että jos itse sairastut, ei saa sairasloma ajalta keikkaa, että siinä mielessä olo on vähän turvaton, mitäpä jos sairastuu vakavasti...toisaalta sitä varten on hyviä vakuutuksia olemassa ja olenkin ottanut sellaisen vakuutuksen josta saa suht nopeasti rahat jos on pidemmän aikaa työkyvytön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Itsellä nyt puolisentoista vuotta vakituista keikkalaisuutta, aikaisemmin olin vakituisessa työsuhteessa 4,5 vuotta. Keikkatyön ehdottomasti paras puoli on se, että saat ihan itse suunnitella työvuorosi. Jos ei huvita mennä töihin, ei ole pakko ottaa tarjottua keikkaa vastaan. Ainakin Tampereella keikkaa on riittävästi, että tällä elättää itsensä ihan hyvin. Huono puoli on se, että lomaa ei ole, palkallista sellaista siis. Jos et tee keikkaa, et myöskään saa rahaa.

Parempaa palkkaa saa jos tekee keikkaa jonkin välitysfirman kautta, suoraan tehtynä saa sen minkä muutkin + lomakorvaukset suoraan palkan päälle. Jollei tietenkin saa sovittua palkkaansa.

Itse olen tyytyväinen aikoinaan tekemääni ratkaisuun jäädä keikkalaiseksi. Sopii tämä tähän opiskelun yhteyteen paremmin kuin aiempi vakityöni.

Itsekkin kun asuin tampereella niin olisi keikka hommia ainakin kaupungin puolella hatanpäällä ja koukkuniemessä riittänyt. Vaikka ainakin Koukkuniemessä keikkalaisia ei kovin helpolla otettu. Nyt kun asun oulussa ja minulla on paperit OYS:in rekryssä päätalolle ja sitten Tahkokankaalla niin sijaisuuksia ei tahdo olla, eikä keikkaa ollenkaan. Tahkokankaalla on suljettu osastoja ja siellä monella pitkäaikaisella työntekijällä loppuivat sijaisuudet. Itse olen tällä hetkellä työtön vaikka työkokemusta eri hoitoalan työpaikoista on 4 vuotta. Pystyn olemaan psykiatrian, vanhusten ja kehitysvammapuolen puolella töissä. Kävin kaupunginkin sijaisrekrytoijan haastattelussa, mutta sieltäkään ei ole mitään kuulunut. Laitoin kahdelle kaupungin isommmalle pampulle sähköpostina vielä työhakemukseni, mutta sieltä ei ole minkäänlaista vastausta tullut, samoin laitoin Mikevalle ja Nuorten-Ystäville, mutta hiljaista on ollut.

Onko tällä hetkellä "ylikuumat markkinat" hoitoalalla, eli 2-4 vuotta sitten laitettiin paperitehtaita kiinni ja teollisuus alkoi menemään alamäkeen niin nyt sitten on porukkaa koulutettu sosiaalialalle oikein kunnolla. Ilmeisesti töitä olisi, mutta palkan maksajia ei ole kun kunnilta on rahat loppuneet. Näin ainakin itse käsittäisin tilanteen tällä hetkellä?? onko kellään antaa tarkempaa tietoa tämän hetken pohjois-suomen tilanteesta? Nytkö sitten säästetään yksityisellä ja kunnan puolella viimeisetkin varat ja revitään viimeisetkin voimat hoitoalan työntekijöistä.

Itse pohdin vakavasti alan vaihtoa ja toiseen ammattiin kouluttautumista...

mesetellä saa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oysin rekry on viime vuoden keväästä asti ollut mun mielestä aivan susi ja puskaradion mukaan taas loppuvuotta kohden rahahanoja laitetaan kiinni = lyhytaikaisia sijaisuuksien tekijöitä ulkopuolelta vältellään ja sijaistus pyritään hoitamaan 'sisäisin järjestelyin'. Tahkokankaallahan tilanne on tosiaan se, että monia yksiköitä on ajettu alas eikä omillekaan vakkareille tahdo riittää töitä, työntekijöitä sitten hyppäytetään yksiköstä toiseen. Itse oon tehny talven keikkaa Kuntoutussairaalalla ja siellä kyllä töitä riittää niin paljon ku jaksaa tehdä ja positiivisena asiana täytyy sanoa että työyhteisö on aivan mahtava. Osastoilla tietenkin on jonkin verran raskaampaa potilasmateriaalia, mutta esim. os. 1:llä työ on fyysisesti aika kevyttä, potilaat ovat yleensä jatkohoitopaikkaa odottavia, kotona pärjäämättömiä ikäihmisiä. 2A ja 3 on sairaanhoidollisempaa jossa lähärinä olen tykännyt olla koska ammattitaitoansa saa käyttää monipuolisesti työtehtävissä.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin olen ollu siinä luulossa et keikkatyöstä saa parempaa palkkaa. Se on sitten vain vakkareilla, jos tulee äkkilähtö töihin. Oma valinta tämä nyt, mutta kun esim.yövuoroon soitetaan jotain ennen 21 ja iltavuoroon 13 aikaan päivällä ni eipä sitä pitemmän päälle jaksa. En kuitenkaan ymmärrä kun kysyin miten palkka koostuu, sanottiin et peruspalkka + kokemuslisä, mut lasketaanko siitä sit tuntipalkka vai miten?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän aika monta ketkä ovat hoitovapaalla mutta tekevät keikkaa silloin kun se perheelle sopii (= mies hoitaa lapsia), ovat olleet ratkaisuun tyytyväisiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin olen ollu siinä luulossa et keikkatyöstä saa parempaa palkkaa. Se on sitten vain vakkareilla, jos tulee äkkilähtö töihin. Oma valinta tämä nyt, mutta kun esim.yövuoroon soitetaan jotain ennen 21 ja iltavuoroon 13 aikaan päivällä ni eipä sitä pitemmän päälle jaksa. En kuitenkaan ymmärrä kun kysyin miten palkka koostuu, sanottiin et peruspalkka + kokemuslisä, mut lasketaanko siitä sit tuntipalkka vai miten?

Keikkalainen saa tuntipalkkaa jos työsuhde on lyhyt. Muistaakseni 14 päivää oli se raja. Palkassa saattaa olla eroa tuntipalkan eduksi, mutta kyse on korkeintaan muutamasta eurosta per tilinauha.

Yli 14 päivän työsuhteissa palkka tulee sitten kk-palkkana ja lisät lasketun tuntipalkan mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin olen ollu siinä luulossa et keikkatyöstä saa parempaa palkkaa. Se on sitten vain vakkareilla, jos tulee äkkilähtö töihin. Oma valinta tämä nyt, mutta kun esim.yövuoroon soitetaan jotain ennen 21 ja iltavuoroon 13 aikaan päivällä ni eipä sitä pitemmän päälle jaksa. En kuitenkaan ymmärrä kun kysyin miten palkka koostuu, sanottiin et peruspalkka + kokemuslisä, mut lasketaanko siitä sit tuntipalkka vai miten?

Sijaisilla, kuten ihan vakkareillakin, lasketaan tuntipalkkaa laskettaessa peruspalkka + kokemuslisä(t) ja muut mahd. lisät yhteen ja jaetaan sitten 163:lla (ainakin KvTessin puolella).

Eli jos peruspalkka on esim. 1900€ ja on ansainnut yhden ikälisän eli +5%, niin tuntipalkka lasketaan (1900 + 95): 163 = 12,24 €. Keikkalaiselle tähän maksetaan päälle vielä lomakorvaus jokaiselta päivältä / työpätkältä erikseen. Sen laskukaavaa en kyllä tiedä.

Jos tekee arkipäivän töitä keikkalaisena, saisi em. palkalla 97,92€+ lomakorvauksen. Vakituiselle palkattoman päivän hinta on samalla palkalla on 66,30€. Keikkalaisena siis tienaa vähän paremmin, kun ei vain tee yli sitä 12 tai 14 päivää peräkkäin töitä. Silloin siirtyy kuukausipalkalle, mutta toisaalta palkka maksetaan myös vapaapäiviltä siinä tapauksessa. Eli kaikessa on puolensa ja puolensa.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Ihan jees keikkatyö kun voi saada jalkaa vähän oven väliin. Ikävää on vain se, että työttömyyskorvauksen saaminen viipyy kun palkkatodistuksia joutuu odottamaan. Kovin moneen firmaan yhtä aikaa ei oikein kannata tehdä keikkaa kuukauden aikana kun on eri käytännöt eri paikoissa palkan maksukausista ja palkanmaksupäivistä. Sellaisten selvittely liittoon on työlästä ja joutuu odottamaan sieltä ja täältä palkkatodistuksia. En tiedä joutuuko vain tekemään sen ratkaisun, että alkukuusta tekee keikkaa ja loppukuusta ei ota ollenkaan keikkaa vastaan. Ois kuitenkin aika säännöllisesti rahaa tultava kun on lapsetkin elätettävänä. Jokaisesta keikkapalkasta minun on maksettava jäsenmaksu liittoon. En pysty keikkatyötä tekemään kun arkiaamuja, jolloin lapset hoidossa. Ihanaa olisi saada pitempikestoinen työ.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin se kun saa itse ns. päättää menetkö töihin vai et, ja käytännössä sait sanella ne vuorotkin, mihin VOISIT tulla! 

 

Palkkauksesta, itse tein tuntiliksalla, mutta siinä kohtaan epäsuhdanne, kun vaikkapa oli 2 pvän soppari, ja lisä/ylityöraja oli 114.45h, niin tunti tunnista maksettiin myös mahdolliset ylityöt, en kyllä vieläkään ymmärrä miten voi olla se raja 2 pvän määräaikaisessa työsuhteessa, tuntipalkalla ko. koska et voi edes tehdä mitenkään päin noin paljon tunteja, saati ylittää niitä kahdessa päivässä.

 

Negatiivista myös se,että kun se raha alkaa olemaan kortilla, eikä keikkaa pukkaa, niin alkaa pieni ahdistuksen poikanen painaa!! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin se kun saa itse ns. päättää menetkö töihin vai et, ja käytännössä sait sanella ne vuorotkin, mihin VOISIT tulla! 

 

Palkkauksesta, itse tein tuntiliksalla, mutta siinä kohtaan epäsuhdanne, kun vaikkapa oli 2 pvän soppari, ja lisä/ylityöraja oli 114.45h, niin tunti tunnista maksettiin myös mahdolliset ylityöt, en kyllä vieläkään ymmärrä miten voi olla se raja 2 pvän määräaikaisessa työsuhteessa, tuntipalkalla ko. koska et voi edes tehdä mitenkään päin noin paljon tunteja, saati ylittää niitä kahdessa päivässä.

 

Negatiivista myös se,että kun se raha alkaa olemaan kortilla, eikä keikkaa pukkaa, niin alkaa pieni ahdistuksen poikanen painaa!! 

 

En tiä miten KVTES:ssä menee, mutta ainaki yksityisen terveyspalvelualan tes:ssä on hyvin yksinkertasesti merkittynä noi ylityörajat, 2 päivän sopparilla 50% raja on 15,18h ja 100% 17,18h. Aikanaan oon ihan liiton avustuksella ( KIITOS TEHYN  8)) yheltä työnantajalta hakenukki nää ylityökorvaukset takautuvasti kun eivät olleet maksaneet. Eihän sun tarvii tehdä kun yks 8 tunnin työvuoro niin siinä jo paukkuu 50% ylityötä, jos laskentapäiviä on 1 niin sillon 50% ylityökynnys on 7,39h. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onks sillä merkitystä ( tässä kun tiirailin sopparia) mun sopparissa näyttää lukevan: kuukausipalkka ja xxxe. Missään ei mainintaa että tuntiliksalla ollut keikkaamassa silti? Nyt tulee tyhmä olo kyllä, mutta pakko tämäkin kysyä kun tuommosen huomasin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No toi riippuu ihan siitä että minkä tes:n alasuudessa sä oot, kuulemma kvtes:n parissa ei mee yhtään noin yksinkertasesti ku mitä menee tossa yksityisen terveyspalvelualan tes:ssä, vaan kuulemma päinvastoin huonontaa hommaa vaan tjsp :) Go figure näistä sitten. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No toi riippuu ihan siitä että minkä tes:n alasuudessa sä oot, kuulemma kvtes:n parissa ei mee yhtään noin yksinkertasesti ku mitä menee tossa yksityisen terveyspalvelualan tes:ssä, vaan kuulemma päinvastoin huonontaa hommaa vaan tjsp :) Go figure näistä sitten. 

Kyllä mä sain kaupungilta ylityökorvauksia aikanaan kun tein keikkaa palvelutaloon. Löysin vielä netpostista vanhan tilinauhankin missä näkyi vähän prosenttitunteja, ei kyllä hajuakaan miten nuo on laskettu. Tuntimäärien perusteella jää kuitenkin käsitys, että ylityöraja ei ole keikkalaisella 114 h 45 min. Kuva liittyy.

 

Screenshot_2014_09_16_12_56_14.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos työsopimuksessa on mainittu vain ja ainoastaan kuukausipalkka niin vaatimaan koko kk-palkkaa maksuun... ;) Se on työnantajan oma häpeä jos suunnittelee vajaan listan kk-palkkalaiselle

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näitä soppareitahan sitten on, enemmän kun kahdelle kädelle  :w00t:  Eli soppari sanoo suoraan näin: Voimassaolo 1.6-1.6. 2014 ( 1 pvän sijaisuus) Työaika: 38,25h/vko

Tehtäväkohtainen palkka: xxxx.xxe kk.

 

Missään ei ole mainintaa tuntityölaisyydestä! Tämä siis kunnallisella..yksityisellä taas on erikseen mainittu tuntityöläisyydestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

moii,kysyisin miten ja milloin palkka maksetaan yleensä tilille jos olet keikkalinen,itse aloitin vasta kehitysvammaisten ryhmäkodissa noin kuukausi sitten ja keikkaa on ollut noin 10-15 kertaa, toiset sanoo et voi jättää aina vaikka parinkin keikan jälkeen tuntilapun  ja tosiet sitten tekee pitkääkin keikkaa ja sit vasta jättää lapun,,mulla kuin on vain satunnaisesti keikkaa tällä hetkellä niin onko jotain tiettyy palkkapäivää sillai jos  on keikka silloin tällöin.nimimerkillä suski

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...