Jump to content
MAINOS

Näytönvastaanottaja koulutus?


hoitaja851

Recommended Posts

Voiko osastonhoitaja väkisin pakottaa käymää näytönvastaanottaja koulutuksen jos työntekijää ei kiinnosta yhtään asia eikä ole motivaatiota köydä sitä?

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sun työsopimuksessa lukenee työnkuvan kohdalla jotain tyyliin: "[titteli]n mukaiset tehtävät, sekä tarvittaessa muut työntekijälle sopivat työt."

Ja toisaalta työntekijällä on oikeus kieltäytyä työstä, jota hän pitää vaarallisena, rikollisena tai epäeettisenä. (Koulutushan on työtä jos saat siitä palkan)

1) Hoitajaopiskelijan ohjaaminen soveltuu työssäolevalle, koulutetulle hoitajalle.

2) Toiminta ei ole vaarallista, on laillista ja useimmat pitää nuorempien opettamista myös eettisesti hyvänä asiana.

---------

En nyt varmaksi sano ettetkö pystyisi siitä kieltäytymään lakiin vedoten, mutta noiden päällimmäisenä mieleentulevien asioiden nojalla ei taida onnistua. Mutta tuskin tuota raastupaan tarttee viedä, eiköhän sellaisen koulutuksen huoli moni muu jos juuri sinä et halua mennä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä näyttöjen vastaanotto kuuluu jokaikiselle valmiille hoitajalle, kiinnosti tai ei.

Oon vähän samaa mieltä, mutta kyllä ne opiskelijat kannattaisi kaikkien kannalta antaa niille keillä on motivaatiota antaa sitä ohjausta / ottaa näyttöjä. Siitä kuitenkin kun osa ihmisistä tykänneekin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mutta kun on pieni muotoinen lukihäiriö niin tarviikohan sinne sit mennä,papereiden kanssa plärääminen on kamalan hankalaa..

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletko pohtinut syytä MIKSI se näytönvastaanottokoulutus ei kiinnosta tipan vertaa? No, lukihäiriö on harmillinen vaiva, mutta veikkaampa että tehtävistä selviää kyllä. Ainahan voi kertoa kouluttajalle lukihäiriöstään, ei ole ainakaan minun työhistoriassa jäänyt kenenkään koulutus siitä riippumaan että on lukihäiriö.

Itse koen kaikenlaiset koulutukset positiivisena työelämän lisämausteena. Itse kävin NV-koulutuksen joskus 2004-2005 välillä ja koin sen kyllä hyödylliseksi myös oman työn kehittämisen kannalta. Teki ihan hyvää siinä oman työn lomassa joutua miettimään miksi tekee näin tai noin :o Myös opiskelijan ohjaus on minusta mukavaa ja ammattitaitoa kehittävää puuhaa. Pitääkö aina lähteä siitä näkökulmasta että "en varmaan mee, ei jaksa/kiinnosta pätkääkään" vai voisiko asiaa ajatella mukavana vaihteluna perus työntekoon? Se oman työn kehittäminen on kuitenkin tärkeä osa hoitajan ammattitaitoa.

Ja Julma on siinä oikeassa että tietysti kannattaa laittaa ne motivoituneet ihmiset niihin koulutuksiin. Voisi tietysti myös miettiä miten saataisiin niitä työntekijöitä motivoiduksi...?

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä näyttöjen vastaanotto kuuluu jokaikiselle valmiille hoitajalle, kiinnosti tai ei.

Ja kenen etua tuo palvelisi? Näytönvastaanottaja koulutukseen työnantaja voinee määräätä, vaikka sinne ei olekaan mitään järkeä lähettää henkilöä, jota homma ei kiinnosta. Ainakin silloin kun itse tuota koulutusta kävin (olisiko 5v sitten), niin siellä sanottiin, että ennen kuin opiskelija tulee näyttöön, niin näytönvastaanottajalle tulee kyselylomake, jossa selvitetään työntekijän motivaatio näytönvastaanottoon: ei motivaatiota, ei opiskelijaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä näyttöjen vastaanotto kuuluu jokaikiselle valmiille hoitajalle, kiinnosti tai ei.

Ja kenen etua tuo palvelisi? Näytönvastaanottaja koulutukseen työnantaja voinee määräätä, vaikka sinne ei olekaan mitään järkeä lähettää henkilöä, jota homma ei kiinnosta. Ainakin silloin kun itse tuota koulutusta kävin (olisiko 5v sitten), niin siellä sanottiin, että ennen kuin opiskelija tulee näyttöön, niin näytönvastaanottajalle tulee kyselylomake, jossa selvitetään työntekijän motivaatio näytönvastaanottoon: ei motivaatiota, ei opiskelijaa.

Esimerkiksi pienessä yksikössä voisi työntekijää alkaa ketuttamaan, jos hän ainoana niitä näyttöjä ottaisi vastaan ja muut sanoisivat ettei kiinnosta. Voiko kaikki sanoa niin ja kuinka käy tulevien kollegojen, jos he eivät saa harjoittelupaikkoja puuttuvien näytön arvioijien takia? Siinä olen kyllä Julman kanssa samaa mieltä, että opiskelijat kannattaa laittaa sellaisten ohjaukseen, joilla sitä motivaatiota riittää, mutta aina se ei ole mahdollista. Meillä kävi niin, että motivoituneet työntekijät väsyivät, kun opiskelijoita tuli toisensa perään ja päätimme yhteisesti niin, että kaikki työntekijät ovat opetusvelvollisia.

Meillä ei muuten ole koskaan ollut tuollaisia kyselylomakkeita, liekö toimipaikkakohtainen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän se lie paikasta kiinni, luulen. Eihän kaikissa paikoissa voi antaa edes näyttöä arvosanalla viisi, eikä näytönvastaanottajankaan taidot välttämättä riitä. Kyllä silloin minun mielestäni kannattaa lähettää koulutukseen joku muu, etenkin jos on motivoitunut.

Hyvä niitä ammattitaitovaatimuksia on kertailla ja pohtia, kykeneekö työskentelemään sen mukaisesti. On paikkoja, joissa roti saattaa hämärtyä ja ranka hapertua.

Minä en suuresti arvosta näytönvastaanottajakoulutusta, koska siinä ei niinkään mitata nv:n ammatti- ja arviointitaitoja vaan se on ikäänkuin mainos talolle. (tehtävät siis)

Näyttöön perustuvaa koulutusta pidän hyvänä, harjoittaa prosesseille ihan kivasti. Siitä se alkaa. Elinikäinen oppiminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kyllä näyttöjen vastaanotto kuuluu jokaikiselle valmiille hoitajalle, kiinnosti tai ei.

Ja kenen etua tuo palvelisi? Näytönvastaanottaja koulutukseen työnantaja voinee määräätä, vaikka sinne ei olekaan mitään järkeä lähettää henkilöä, jota homma ei kiinnosta. Ainakin silloin kun itse tuota koulutusta kävin (olisiko 5v sitten), niin siellä sanottiin, että ennen kuin opiskelija tulee näyttöön, niin näytönvastaanottajalle tulee kyselylomake, jossa selvitetään työntekijän motivaatio näytönvastaanottoon: ei motivaatiota, ei opiskelijaa.

Opiskelijan ohjaus on yksi työtehtävistä. Minäkään en ole tippaakaan motivoitunut esim. antamaan peräruiskeita, mutta silti vaan täytyy tehdä, jos sellainen tilanne eteen tulee. Ei voi tosiaankaan ajatella, että kaikki opiskelijat menisivät aina yksille ja samoille ohjaajille/näytönvastaanottajille. Tai ajatella aina voi, mutta olisiko tuollainen toiminta reilua?

Eikö reilua ole sekään, että opiskelija kärsisi ohjaajansa motivoitumattomuudesta. Siinä missä opiskeljalta vaaditaan ammatillista asennoitumista, niin ohjaajan tulisi itse olla tässä malliesimerkki.

Eiköhän se lie paikasta kiinni, luulen. Eihän kaikissa paikoissa voi antaa edes näyttöä arvosanalla viisi, eikä näytönvastaanottajankaan taidot välttämättä riitä. Kyllä silloin minun mielestäni kannattaa lähettää koulutukseen joku muu, etenkin jos on motivoitunut.

Hyvä niitä ammattitaitovaatimuksia on kertailla ja pohtia, kykeneekö työskentelemään sen mukaisesti. On paikkoja, joissa roti saattaa hämärtyä ja ranka hapertua.

Minä en suuresti arvosta näytönvastaanottajakoulutusta, koska siinä ei niinkään mitata nv:n ammatti- ja arviointitaitoja vaan se on ikäänkuin mainos talolle. (tehtävät siis)

Näytönvastaanottajakoulutusta lie vähintäänkin niin monenlaatuista kuin on pitäjääkin. Olen samaa mieltä, että ammattitaitovaatimuksiin tosiaankin kannattaa perehtyä, että pystyy arvioimaan opiskelijan ammattitaitoa niiden mukaisesti.

Mutta näyttömestaritutkinto-AMK 25 op, siinäpä sitä vasta onkin turhauttava koulutus. Ilmeisesti OPH:ssa on ollut tarvetta järjestää jollekin töitä. Mutta kävin sen ja omalla ajallani (myös kaikki tehtävät), koska työnantaja pakotti!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelijan ohjaus on yksi työtehtävistä. Minäkään en ole tippaakaan motivoitunut esim. antamaan peräruiskeita, mutta silti vaan täytyy tehdä, jos sellainen tilanne eteen tulee. Ei voi tosiaankaan ajatella, että kaikki opiskelijat menisivät aina yksille ja samoille ohjaajille/näytönvastaanottajille. Tai ajatella aina voi, mutta olisiko tuollainen toiminta reilua?

Eikö reilua ole sekään, että opiskelija kärsisi ohjaajansa motivoitumattomuudesta. Siinä missä opiskeljalta vaaditaan ammatillista asennoitumista, niin ohjaajan tulisi itse olla tässä malliesimerkki.

Minä puhuin näyttöjen vastaanottamisesta, en opiskelija ohjaamisesta. Ainakin silloin joskus niiden piti olla eri henkilö, eikä näyttöjä joutunut ottamaan vastaan, jos ei ollut kurssia. Opiskelijaa kyllä pääsee/joutuu ohjaamaan, motivaatiosta riippumatta.

Meillä oli töissä kysely, jossa kartoitettiin henkilökunnan kiinnostusta opiskelijan ohjaamiseen. He joita kiinnosti, menivät Arcadaan kurssille, jossa käytiin läpi ohjaamista ym aiheeseen liittyviä asioita, oli kuulemma hyödyllinen. Tämä ei kummoisesti vaikuta opiskelijoiden sijoittumisiin yksiköissä, molemmat ohjaa, jos yksikköön on opiskelija merkitty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä puhuin näyttöjen vastaanottamisesta, en opiskelija ohjaamisesta. Ainakin silloin joskus niiden piti olla eri henkilö, eikä näyttöjä joutunut ottamaan vastaan, jos ei ollut kurssia. Opiskelijaa kyllä pääsee/joutuu ohjaamaan, motivaatiosta riippumatta.

Näin se on. Yksi ohjaa ja toinen ottaa näytön vastaan. Tai näin sen ainakin pitäisi olla..

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...